Az OECD kedden kiadott munkadokumentuma szerint a globális minimumadóval kapcsolatosan az adóparadicsomok, köztük Magyarország is kiemelt szereplővé válnak a további bevételek szempontjából. A tanulmány szerint világszerte közel 1500 milliárd dollár értékű, korábban alig adóztatott vállalati profit után számíthatnak plusz bevételekre az egyes országok. A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) jelentése szerint az új adórendszer komoly siker, és az adóparadicsomok mellett a magas jövedelmű országok is jelentős adóbevétel-növekedésre számíthatnak.
Az OECD-jelentés hangsúlyozza, hogy a beruházási központként azonosított országok, amelyeket gyakran adóparadicsomokként emlegetnek, a legnagyobb nyereséget várhatják a minimumadó-reformoktól. Magyarországot is az adóparadicsomok közé sorolják, főként a 9 százalékos nominális tao-kulcs miatt. Habár a magyar kormány kezdetben ellenzékeny volt az új adószabályokkal szemben, a ténylegesen alkalmazott adókulcs 15 százalékra emelkedése Magyarországnak is jelentős előnyöket hoz.
A jelentés szerint az adóparadicsomok után a magas jövedelmű országok, mint Ausztrália, Németország, Japán és az Egyesült Királyság, is jelentős adóbevétel-növekedésre számíthatnak, 7-10%-os mértékben. Az OECD becslése szerint a globális minimumadó az összes csatlakozó joghatóságban éves szinten 155 és 192 milliárd dollár közötti bevételt hozhat.
A tanulmány szerint a globális minimumadó jelentősen csökkenti az alacsonyan adóztatott globális nyereségek arányát, különösen azokban a joghatóságokban, ahol viszonylag alacsony a vállalati tevékenység. Az alacsonyan adóztatott globális nyereségek aránya várhatóan 69,5%-kal csökken, és az új rendszer jelentősen csökkenti a nyereségátcsoporthoz való menekülés lehetőségeit.
Az OECD szerint a globális minimumadó hatékony eszköz a nemzetközi adókiáramlás csökkentésében, minimalizálva a multinacionális vállalatok adóoptimalizációja okozta torzulásokat, és javítva az országok költségvetéseit. A becslések szerint az adókulcskülönbségek globálisan 50%-kal csökkennek, és a minimumadó jelentősen csökkenti a nyereségátcsoportosítás lehetőségeit.
Az OECD általánosságban optimista a költségvetési bevételnövekedést illetően, de felhívja a figyelmet arra, hogy a valós adatok eltérhetnek a becslésektől. A minimumadó fiskális ösztönző és hazai források mobilizálásának kulcsfontosságú eszközeként tekintik rá, és további pénzforgalmi többletet prognosztizálnak a korábbi szabályozáshoz képest. Az egyes országokban várható összeg azonban nem került részletezésre a jelentésben. Magyarországra vonatkozóan a Pénzügyminiszter előzetes becslése szerint a minimumadó minimum 96,5 milliárd forintnyi plusz bevételt hozhat a költségvetésbe.