Reagált az eMAG, az IKEA és a Media Markt az Orbán kormány elképesztő lépésére

Március végétől fontos változás lép életbe a magyar online kiskereskedelmi szektorban: minden Magyarországon működő webáruháznak kötelező lesz felajánlani vásárlóinak a Magyar Postát kiszállítási lehetőségként. Bár ez nem von maga után közvetlenül szerződési kötelezettséget a cégek részéről a postával, mégis súlyos helyzetbe hozhatja őket, különösen, hogy a költségeket végül a webshopoknak kell állniuk.

Az RTL Híradó információi szerint több online áruház jelezte, hogy felkészül a változásokra és megoldja az átállást. Azonban a szektorban komoly aggodalmak is felmerültek. Például az, hogy mi történne, ha hirtelen sokkal több csomagot kellene kiszállítania az állami vállalatnak, mint az eddigi mennyiség. Ez komoly kihívást jelentene a Magyar Posta számára, különösen, hogy jelenleg nem történik látványos toborzás új dolgozók felvételére.

A webkereskedelmi szakértők is felhívták a figyelmet arra, hogy az eddigi postai minőség hogyan válhat romlottá a hirtelen drasztikus csomagszámnövekedés miatt, különösen akkor, ha a szolgáltatásuk teljesen összeomolna a megnövekedett igény miatt.

Az új rendelkezésről először a Posta által küldött közleményben értesültek a vállalkozások. Ennek része, hogy a magyar webáruházaknak kötelezővé válik az MPL szolgáltatás felkínálása, de az eladóknak emellett kötelezően meg kell jelölniük az általuk alkalmazott szállítási módot a honlapjukon.

Az Ecommerce Hungary korábban már felhívta a figyelmet arra, hogy az új törvény versenyhátrányt jelenthet a magyar webáruházak számára, különösen a nemzetközi versenytársakkal szemben. Az egyetemes szolgáltatás választása egyfajta kötelező "bújtatott szerződést" jelentene, ami alaptörvényellenes lehet.

A magyar webshopoknak további nehézségeket okozhat az új rendelkezés, mivel a posta hivatalos árain túlmenően a webáruházaknak ki kell jelölniük az MPL szolgáltatásért extra összeget, melyet külön sorban kell feltüntetniük a vásárlóknak. Ez újabb adminisztrációs és pénzügyi terhet jelent a vállalkozások számára.

Az online kiskereskedőknek komolyan kell átgondolniuk, hogyan alkalmazzák az új rendelkezést, mivel ez a vállalkozásokra jelentős költségeket is róhat. Azonban a szektor szereplői jelezték, hogy igyekeznek felkészülni az új helyzetre és biztosítani a zökkenőmentes áruszállítást vásárlóiknak.

Az IKEA például aktívan tárgyalásokat kezdeményezett a Magyar Postával annak érdekében, hogy kiderítsék az együttműködés lehetőségeit és felkészüljenek az új szabályozásra. Más cégek is hasonló lépéseket tesznek, hogy biztosítsák az ügyfelek számára a folyamatos és zavartalan szolgáltatást az új kötelezettségek bevezetése után.

Az új szabályozás bevezetése rámutat a magyar postai szolgáltatások jelenlegi helyzetére is. A Magyar Posta már korábban is jelentős problémákkal küzdött, például postahivatalok bezárásával és dolgozói létszámcsökkentésekkel. Ezért az új kötelezettség komoly kihívások elé állítja az állami vállalatot, amelynek komoly fejlesztésekre lehet szüksége a megnövekedett csomagszállítási igények kielégítésére.