thepost / Magyarország / Budapest / 2019.10.21
THE POST
           
21




Óriási bajban van az autóipar: tömegesen szűnhetnek meg a munkahelyek!
Ez is érdekelhet:
Botrány a Parlamentben - csúnyán megzavarták Orbán beszédét, kitört a balhé
Az EU fenyegetése ellenére a magyar kormány támogatja a törököket
Szijjártó: ha négymillió bevándorló megindul.....
Néhány hónapon belül életbe lépnek az Európai Unió új autóipari emissziós előírásai, amelyek példátlan szén-dioxid kibocsátás-csökkentési intézkedéseket követelnek meg az autógyártóktól. Azon túl, hogy a változtatási kényszer radikálisan átalakíthatja a modellpalettát, megtépázhatja a vállalatok nyereségességét és az autóipari munkahelyek jelentős részének megszűnésével fenyeget.

Az utolsó pillanatig kivártak, ezért most úgy tűnik, kifutnak az időből az európai autógyártók az EU ambiciózus kibocsátás-csökkentési céljainak teljesítésével, ez pedig eurómilliárdos büntetéseket vonhat maga után a szektor vállalatai számára. A gyártók a kedden kezdődő kétnapos Frankfurti Autószalonon igyekeznek bizonyítani, hogy felkészültek a kihívásra, ahol bemutatják új modelljeiket és stratégiáikat, amelyekkel reményeik szerint már pár hónapon belül érdemben mérsékelni tudják termékeik szén-dioxid-kibocsátását. A hezitálás nem véletlen, a kihívás ugyanis veszéllyel teli: a gyártóknak költséges új technológiákra kell átállniuk és rábeszélniük a nem teljesen meggyőzött fogyasztókat, ami érzékenyen érintheti az amúgy is csökkenő eladások sújtotta iparág nyereségességét. Az új modellek megépítésének költsége autónként 10 ezer euróval magasabb, a flotta-kibocsátási célok teljesítésére bizonyos értékesítési nagyságrend elérése nélkül nincs esély, miközben a fogyasztók vagy akarják az új típusokat vagy nem; minden összetevő adott a robbanáshoz - foglalta össze a kihívás nehézségeit a PSA vállalatcsoport egyik vezetője a Reutersnek.

Az uniós előírások értelmében 2020-tól az új autók 95 százalékának szén-dioxid-kibocsátását a jelenlegi átlagosan 120,5 grammról 95 grammra kell mérsékelni, 2021-ben pedig már minden új autónak teljesítenie kell a feltételt. Az EU-standard értelmében 2007 és 2021 között 40 százalékkal kell csökkenteni az új autók emisszióját, ezzel azonban koránt sincs vége a történetnek. Ezt követően, 2030-ig ugyanis további 37,5 százalékkal kell visszavágniuk a szén-dioxid-kibocsátást a gyártóknak. A helyzetet bonyolítja, hogy az átlagos emissziós érték az utóbbi időben még emelkedést mutatott, miután a vásárlók nem kis része az üzemanyag-hatékonyabb modellek helyett például az utcai terepjárókat favorizálta.
A legrosszabb pillanatban?

A szigorúbb szabványok életbe lépésének időzítése aligha lehetne kedvezőtlenebb a szektor szempontjából: a világ meghatározó autópiacai a visszaesés jeleit mutatják, a kilátások pedig szintén nem rózsásak például a Brexit vagy az amerikai-kínai kereskedelmi háború jelentette kockázatok miatt. Az iparág azonban már korábban feladta, hogy lobbierejét latba vetve enyhítsen a kijelölt célokon. Az érzékelhetően erősödő klímavédelmi tüntetések egyik fő célpontja az autóipar, ami a kedden kezdődő Frankfurti Autószalonon is, pontosabban már a főbejáratnál nyilvánvalóvá vált, ahol a Greenpeace egy nagy, fekete "CO2" felirattal ellátott léggömböt fújt fel.

A Volkswagen csoport vezérigazgatója, Herbert Diess szerint a szabvány szigorodása, valamint a környezet- és klímavédelem növekvő társadalmi támogatása azt bizonyítja, hogy vállalata helyesen döntött, amikor úgy határozott, mintegy 80 milliárd eurós ráfordítással a világ első számú elektromosautó-gyártójává transzformálja önmagát. Diess szerint az is őket igazolja, hogy mára már az olyan gyártók is az elektromos modellek fejlesztése irányába mozdultak el, amelyek korábban egyáltalán nem siettek ezzel a lépéssel, és inkább más alternatív technológiákban látták a megoldást.

A fentiek tükrében nem meglepő módon a Frankfurti Autószalonon kedden egy sor új elektromos autót mutattak be a nagy gyártók, a PSA csoport standján például egyebek mellett a kis kategóriás Opel Corsa-e, a Volkswagenénél pedig az ID.3 kompakt modell is felbukkant, de a VW például a Golf hibrid változatával is igyekszik megfelelni az új, szigorúbb kibocsátási előírásoknak. Vannak ugyanakkor gyártók, amelyek egyelőre más úton járnak. A megfelelő alternatív technológiával nem rendelkező Fiat Chrysler több százmillió eurót fizet a Teslának azért, hogy saját üvegházgáz-kibocsátását adminisztratív úton a Tesla alacsony emissziós elektromos autóinak beszámításával csökkenthesse, ezáltal remélve elkerülni az előírás nem teljesítéséért kilátásba helyezett bírságot.
Kirakatból az utakra

Az imázstudatos autógyártók már évek óta központi hel

yet biztosítanak elektromos modelljeik számára a különféle autókiállításokon, amelyek ugyanakkor az értékesítéseket tekintve marginális szerepben maradtak. Csak az új uniós standard életbe lépésével kényszerülnek rá arra, hogy ezeket az új elektromos modelleket nagyobb számban, tömegesen adják el, ami ugyanakkor profitabilitásuk csökkenésével fenyeget. A német FEV Consulting becslése szerint az új kibocsátási célok elérése érdekében az elektromos meghajtású modellek részarányának az új autók piacán 2021-ig meg kellene háromszorozódnia, és el kellene érnie a 6 százalékot, míg a hibrideknek 5 százalékos piaci súlyt kellene elérniük az értékesítésekben, ami a jelenlegi ötszöröse. Jó hír, hogy 2019 első félévében a tisztán elektromos és a hibrid járművek (plug-in) összesített piaci forgalma 35 százalékkal nőtt a tavalyi első félévhez képest.

Amennyiben a gyártóknak nem sikerül elérniük a kijelölt számokat, csillagászati bírságot kaphatnak a nyakukba: minden egyes, az elvárást nem teljesítő autó és minden egyes gramm, a meghatározott szint fölötti CO2-emisszió után ugyanis 95 euró büntetést kell fizetniük, amiből nagyon hamar eurószázmilliós nagyságrendű fizetési kötelezettség állhat elő. A követelmény teljesítése elengedhetetlenné teszi új technológiával felszerelt autók tömeges piacra vitelét, amelyek várható fogadtatása, piaci sikeressége ma még alig prognosztizálható. Így könnyen elképzelhető, hogy a gyártóknak a flottában vásárlók és saját alkalmazottaik felé masszív kedvezményeket kell majd felkínálniuk, hogy valahogyan elérhessék az új célszámokat, és a siker még ezzel együtt sem garantált. Az ölbe tett kéz forgatókönyv esetén a szektor egészére nézve akár 25 milliárd eurós összesített bírság elkerülése érdekében a vállalatoknak példátlan mértékben kell megújítaniuk termékkínálatukat, amelynek költsége viszont valószínűleg a kombinált profit több mint felét elviheti - mondja Max Warburton, a Sanford C. Bernstein elemzője.

A gyártók nem ritkán az utolsó pillanatban alkotják meg és mutatják be új elektromos modelljeiket ahhoz, hogy januártól az értékesítésük is elkezdődhessen, de olyanok is akadnak, amelyek erről már lecsúsztak. Afféle áthidaló megoldásként a gyártók a plug-in hibrid és tisztán elektromos technológia mellett kevésbé radikális változást jelentő egyéb hibrid típusokat is a piacra dobnak - mint például a Volkswagen a 8-as Golf 48 voltos hibrid változatát - , amelyek a belsőégésű modellekhez képest kisebb, már akár 500 eurós felárért is elérhetőek lesznek, szén-dioxid-kibocsátásuk ugyanakkor érdemben meghaladja majd az 5000-10 000 euró felárért megvásárolható plug-in hibridekét és elektromos autókét.
Tömeges elbocsátások jöhetnek?

A kibocsátási standard szigorodása még nagyobb kihívást jelent a francia autógyártóknak, mint német versenytársaiknak, mivel előbbiek jóval kisebb piaci részaránnyal rendelkeznek az Egyesült Államok és Kína újautó-piacain, ezáltal az európai piacon várható profitkiesést sem lesznek majd képesek jelentős mértékben enyhíteni. A Renault újnak nem igazán nevezhető Zoe nevű elektromos modellje mellett a Clio és a Captur hibrid verzióival igyekszik kezelni a helyzetet, ezek megjelenése azonban csak 2020 második negyedévében várható. A PSA 48 voltos hibridjei csak két év múlva érkeznek meg, addig is a DS3, a Peugeot 208 és az Opel Corsa plug-in hibrid és elektromos változataival igyekszik 7 százalékot elérni a teljes értékesítésen belül. Közben 2020 elejétől vélhetően a kevésbé hatékony, szennyezőbb modellek elérhetősége érdemben szűkül majd. A vállalatcsoport számos kevésbé hatékony Opel modellt is kivezet kínálatából, valamint bizonyos sportosabb típusok, így például a Peugeot 208 GTi és 308 GT gyártásának felfüggesztésére is készül.

Ez utóbbi stratégiát várhatóan más autógyártók is követik majd, mivel bizonyos típusok gyártásának beszüntetése egész egyszerűen olcsóbb megoldást jelent, mint a továbbértékesítés és az ezzel járó bírság kifizetése. Ez azonban további munkahelyek megszűnésével fenyegeti az elektrifikáció, illetve a kisebb munkaerő-igényű elektromos autók terjedése miatt már amúgy is feszült autóipari munkavállalói oldalt. Ezért bizonyos iparági várakozások szerint a szociális feszültségeket, illetve a szektor veszteségeit mérsékelendő, a kormányok (újabb) állami támogatási programokat vezethetnek be a zöldebb autók keresletének felpörgetéséhez.
Oszd meg, hogy minél több emberhez eljusson! - köszönjük >>
Ez is érdekelhet:
Európai politikust így még nem aláztak porig mint most Orbánt
Orbán megpróbálta kitépni Hadházy kezéből a táblát, amivel tiltakozott a miniszterelnök beszéde alatt
Fél tucat fideszes ugrott rá Hadházyra, amikor beállt Orbán elé
Hírhez tartozó kép:
Európai politikust így még nem aláztak porig mint most Orbánt
Orbán megpróbálta kitépni Hadházy kezéből a táblát, amivel tiltakozott a miniszterelnök beszéde alatt
Orbán megpróbálta kitépni Hadházy kezéből a táblát, amivel tiltakozott a miniszterelnök beszéde alatt
Fél tucat fideszes ugrott rá Hadházyra, amikor beállt Orbán elé
Botrány a Parlamentben - csúnyán megzavarták Orbán beszédét, kitört a balhé
Az EU fenyegetése ellenére a magyar kormány támogatja a törököket
Szijjártó: ha négymillió bevándorló megindul.....
Emilión röhög a fél ország - gagyi szöveg miatt szállt rá mindneki
90 milliárd forint nyereséget ért el magyar cég
Karácsony Gergely első nagy győzelmétől hangos a sajtó
A mesterséges emberi bőrből készült telefontok az újabb őrület
CDU: Magyarország hagyja el az Európai Uniót
Lehetetlen megakasztani a Városliget beépítését
Hídblokáddal fenyegetőznek a taxisok a Bolt miatt
Külföldi rendszámú autókkal építik a BMW debreceni gyárát
EU: ha a magyar kormány támogatja a török inváziót, az Magyarország EU-tagságába fog kerülni
Magyarország EU-s kizárásával fenyegette meg Orbánt Németország
Orbán a híveinek: A szabadság napja ez
Nem vállalja a nyilvános beszédet Orbán
15 milliótól kezdődik Borkai 21 éves fiának új autója
Bayer: a fideszes média el fog kezdeni újságot írni
Kövér ebbe a karámba akarja tartani az újságírókat
Bayer Zsolték kéz a kézben dülöngéltek és tüntettek a bukott Salvini mellett
Elképesztő: a képen látható férfit keresi a rendőrség azért amit a villamoson csinált
Mentőápoló segített világra egy kisbabát egy sátoraljaújhelyi parkban
Lecsapott a rendőrség: elképesztő amit találtak a hegyeshalmi éjszakában
Köszi apu! - Borkai lánya 22 évesen kapott egy luxus ingatlant
Erdogan atombombát akar - ezen felbolydult az egész világ
Így indult a hétfő: kilométeres sorok az autópályákon
Saját légi támaszpontjukat bombázták porig az amerikaiak - azt mondják szándékos volt
Radikális muszlim tanokat hirdető alapítvány nyit iskolát Budapesten
A konnektorban hagyott telefontöltő miatt égett le egy pilisvörösvári ház
Öntudatlanul fetrengő embereket filmeztek Miskolcon
Milliós gyerektartásra kötelezték Pécsi Ildikó fiát
Újra nő az üzemanyagok ára
Ingyen tűzifát oszt a kormány a lakosságnak
Halálra éheztették 9 hónapos kislányukat
Rossz hír Magyarországnak: Menekültek százezreit küldhetik vissza a németek
Törölje le a telefonjáról ezt az alkalmazást most rögtön
Több milliárd forint hitelt vettek fel Tarlósék a háttérben
Bödőcs: Borkai A Wall Street farkasa Fásy Ádám-féle kiadása
Miért pénzel a kormány határon túli városokat?
20 milliárd forint határon túli futballra
Totálkáros lett a Trabi a Sárvári karambolban
Hangfelvétel: a fideszesek fenyegetik a romákat Orosházán!
Feljelentéskiegészítést kér a rendőrség a Borkai ügyben
A Borkai a rendőrségen kép felrobbantotta az internetet
Borkai 22 éves lánya nem luxus lakást kapott, mert mindössze 40-45 millió lehetett az ára
Saját légitámaszpontjukat bombázták porig Szíriában az amerikaiak
Orbán nyíltan szembement az EU-val: felajánlotta a segítséget Azerbajdzsánnak és Törökországnak
Orbán a szabályokat megszegve felajánlotta a magyar uniós biztos segítségét Azerbajdzsánnak és Törökországnak
Zalaegerszeg: Tömegverekedést rendeztek a kispesti ultrák
Borkai lánya 22 évesen vált luxusingatlan tulajdonosává
Arad: szolgálati időben lett öngy*ilkos egy börtönőr
A kormány szerint eddig dübörgött a magyar gazdaság de most várható egy pici torpanás
Varga: A gazdasági lassulás mélyebb lehet, mint amire korábban bárki számított
Banki adategyeztetés: a hónap végéig van idő a
Kiugróan veszélyes a levegő minősége a szmogtól Székesfehérváron
Tombolt és mikrofont dobált a zsűrire a kiakadt X-Faktor versenyző
A túlóra miatt zúgolódnak a rendőrök
Több rendőr szerelt le, mint ahányan érkeztek a testülethez.
Mi Hazánk: Tisza Istvánra neveznék át a Szabó Ervin Könyvtárat
A teljes magyar lakosság nevében ígért együttműködést Orbán a Türk Tanácsban
Érdekes ígéretet tett a Türk Tanácsban Orbán
Orbán emberéről még szavazni sem hajlandó az Európai Parlament
EU Orbán a kispadon marad bármit is híresztel itthon
EU jelentés: hivatalosan nem biztosított Magyarországon a jogállamiság
A hét kérdését szegezték a rendőrségnek a Borkai ügyben
Borkai egyszerűen botlásnak nevezte a nyilvánosságra kerülő korrupciós ügyeket
Külföld: Orbán fordítva ült fel a kipcsak lóra
Tízmilliárdos EU-s büntetést terhel az adófizetőkre a kormány
A képhamisító önkormányzati lap az ellenzéki győzelem után már a sajtószabadságot ünnepli
A frászt hozta az X-Faktor zsűrire a mikrofondobáló lány
Súlyos válaszcsapást ígér Kína
Egy bőröndöt adtak át Borkainak
Kétszer annyit költött Orbán, mint amennyit tervezett: több mint 50 milliárdot
Videóra vette, ahogy részegen motorozik - a rendőrség közzétette a felvételt
Olyan stílusban üzent Erdogan, amire nincsenek szavak
Erdogan egy perccel sem vár tovább a fegyverszünet után, ha a kurdok nem mennek.
A Brexit elhalasztásáért könyörög az EU-nak Boris Johnson
Orbánt éltette, Sorost kritizálta Matteo Salvini
Karácsony belenézett a főváros üres kasszájába
Elesett az 51-es út: Halálos baleset történt
Tíz éve nincs velünk a Vuk alkotója
Borkai nem hajlandó lemondani - lényegében egy bukott ember irányítja a várost
Budapest: A kurdok mellett tüntettek
Meg akarták akadályozni az offshore-botrányról szóló film terjesztését - nem sikerült
Fekete október: több tucat magyar halt meg közlekedési balesetben
Hétfő éjjel nézz fel az égre, a leghíresebb üstökös csillaghullását láthatod
Kartondobozt húztak a diákok fejére, hogy ne tudjanak lesni egymásról
Hazáig követte áldozatait a debreceni rém: így kapcsolták le végül a zsaruk
Figyelmeztetés: ezeken a településeken jelent veszélyt a szálló por és nitrogén-dioxid
Borkai Zsolt egy politikai zombi - ennél kirekesztettebb már nem is lehetne - tüntetés
Botrány és csalás: új polgármester-választást írtak ki november 10-re
Mészáros-cégek Mészáros-cégek hátán:jelentős megbízások pár nap alatt
A Budapesten iskolát nyitó Erdogan alapítványnak van köze a radikális iszlámhoz, de ez Orbánt nem zavarja
Gyurcsány: az ország mozdulni fog
Tóth Bertalan: Az MSZP készen áll a rendszerváltásra
Santiag: 340 forintra drágult a metrójegy, tüntetők lepték el az utcákat
Tokajig jutott el a román brutáltréler, aztán jöttek a rendőrök
Idén nem tüntet az ellenzék október 23-án
Hivatalos: A győri rendőrök nem fognak nyomozni a Borkai-ügyben
Államtitkár 9 év Fidesz-kormányzás után: Intézkedésekre van szükség az egészségügyben
Borkait szét szedik régi bartai: itt az eddigi legkeményebb üzenet a Fideszből
Nincs több idő - két hete van összegyűjteni 635 millió forintot a súlyosan beteg kis Levinek
Kövér László melegítőben adta át az erdélyi Csíkszentdomokoson épült sportközpont
Szekszárdon sem nyugszik meg a Fidesz! - elképesztő
Két férfi úgy gondolta, hogy a pesti rendőrség parkolója a legjobb hely a füvezésre
Több mint félmillió tüntető vonult utcára
Így szabadították ki a kutyust, miután 40 kilométert utazott egy kocsi lökhárítójába szorulva
Nagytakarítás: Karácsony kezdeményezte a Lokal nevü hulladék eltüntetését Budapestről
Hivatalos: kölcsönkapott könyveket vittek éjszaka az önkormányzatról a Fideszes polgármester házáig
Üres kasszát hagynak a következő főpolgármesterre Tarlósék
A mentőbaleset tanúit keresi a rendőrség
Bűncselekmény miatt kell felelniük azoknak az embereknek akik nyomokat tüntetnek el
Darabokra esik a győri buszközlekedés
Újabb dobozokkal megrakott teherautót filmeztek az éjjel
Sorra érkeznek a bejelentések: Megkezdődött a Fidesz nyomeltakarítása
Németh Szilárd aggódik a demokráciáért: Bangóné lábbal tiporja azt
Merevlemezeket loptak ki az önkormányzat számítógépeiből - Dunaújvárosban is zajlik a nyomeltüntetés
Bejöttek velem a fülkébe és megmondták, kire kell szavazni
Kartondobozokkal felpakolt teherautó indult az I. kerületi önkormányzattól a fideszes polgármester házáig
Borkai: a családjaként tekintett a Fideszre
Az Alkotmánybíróság jóváhagyta Borkai büntetését
NBI-es felcsúti csapat edzője: külön kell képezni az akadémiáról kikerült játékosokat, mert hiányoznak az alapok
És akkor a 150 milliós jacht lassítás nélkül beszáguldott a kikötőbe
Ami Magyarországon zajlik a választások után, azzal nem találkozni sehol máshol a világon
Brüsszel berendelte Orbánt: már ott is van
Pécsen menekül a Fidesz: az új polgármester már el is kezdte az önkormányzati cégek átvilágítását
Letöltendő börtönt kaptak a kutyákat láncra verő és éheztető állatkínzók Zalában
Hazudott a francia tanár a terroristákról, saját magát vágta meg
Terrorellenes Iszlám-szövetség alakult az ISIS ellen
Tengerbe fulladt az egész családja, mindenkit maradásra buzdít Szíriában
Ismét tömegverekedések és gyújtogatások voltak Németországban
Eltiltja-e gyermekét Liptai Claudia Gesztesitől?
THE POST
Amit látsz, az a hír, amit tudsz, az a háttér, amit érzel, az a vélemény!
COPYRIGHT © 2019. minden jog fenntartva