Kezdőlap   Csatlakozz hozzánk facebookon
Debrecen polgármestere elárulta, hogyan lehet városából fõváros  



Az októberben újraválasztott Papp László interjút adott a hvg.hu-nak. Szóba került az atlétikai világbajnokság, a BMW építkezése, a közbeszerzések kedvenc befutója, a Hunép, illetve a debreceni repülõtér. A polgármester azt is elárulta, kik dolgoznak majd a német autógyárban, illetve megbánta-e, hogy 8 éves gyerekét abba a nemzetközi iskolába íratta, ahol milliós a tandíj.

hvg.hu: Eldõlt, nem Debrecenben lesz a 2023-as atlétikai világbajnokság, hanem ahogyan eredetileg is tervezték, Budapesten. Csalódott?

Papp László: Egyáltalán nem vagyok csalódott. Örülök, hogy Magyarország nem engedi el ezt a lehetõséget.

hvg.hu: Rögtön az elsõ közgyûlésen sietett elfogadtatni egy szándéknyilatkozatot, hogy ha Budapest esetleg visszalépne, Debrecen hajlandó megrendezni a vb-t. Mire volt jó ez a repülõrajt?

P. L.: Fontosnak tartom, hogy ha Magyarország megnyerte a világ egyik legnagyobb sporteseményének rendezési jogát, akkor azt ne engedjük át másnak, tartsuk országon belül. Szerettem volna érzékeltetni, hogy Budapest ebben a tekintetben nincs egyedül a pályán, Debrecen is képes ezt a rendezvényt lebonyolítani, valószínûleg nagyobb költségviselés mellett, mint Budapest. Ha a regionális szállodapiaci helyzetet nézzük, bizonyára kellett volna fejlesztéseket indítani.

hvg.hu: Kiszámolta, hogy mennyivel került volna többe az adófizetõknek, ha Debrecen a befutó?

P. L.: Ilyen számításunk nem volt, egy szándéknyilatkozatot fogadott el a város közgyûlése, és azt gondolom, jótékony hatással voltunk az ügyre, mert talán Budapesten is érzékelték, hogy van alkalmas város, amelyik képes az atlétikai vb lebonyolítására.

hvg.hu: Vállalva azt, hogy ismét eladósodnak?

P. L.: A szállodafejlesztés nem önkormányzati beruházás lett volna, ezt a piac megoldja. Fejlesztési területet pedig tudtunk volna biztosítani az atlétikai centrumhoz: a repülõtér északi oldalán van egy közel 40 hektáros terület, ami a városé, azt tudtuk volna felajánlani az államnak az atlétikai centrum megépítésére.

hvg.hu: A Magyar Innováció Háza Debrecenben épül meg?

P. L.: Erre vonatkozóan még nincs kormánydöntés.

hvg.hu: Ennek is megvan már a helye?

P. L.: Természetesen, mindenre van megoldás.

hvg.hu: Nem érzi úgy, hogy a debrecenieket is meg kellett volna kérdezni?

P. L.: A 2015-ben indított nagy fejlesztési programunk, az Új Fõnix Terv mögött nagyon sok konzultáció van, és egy másik program, a Debrecen 2030 is számos egyeztetésen ment már keresztül, ezt a jövõben is folytatjuk, utóbbinak része a Magyar Innováció Háza is.

hvg.hu: Tegyük fel, hogy a konzultáció azzal az eredménnyel zárul, hogy a debreceniek köszönik, nem kérnek a Magyar Innováció Házából, Ön is el tudja majd engedni?

P. L.: Olyat eleve nem csinálunk, amit a debreceniek nem akarnak. Mindennek van támogatója és ellenzõje. Ezt a kérdést egyébként fel lehetne tenni a BMW-beruházás kapcsán is, de mindenben, különösen gazdaságfejlesztési kérdésekben nem lehet elõzetes konzultációt folytatni. Egyébként 2018-ban a bejelentés után mértük, hogy a debreceniek milyen mértékben támogatják a BMW debreceni gyárépítését. A megkérdezettek 94 százaléka támogatta a beruházást.

hvg: Ha már szóba hozta a BMW debreceni építkezését, Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke a hvg.hu-nak adott interjújában úgy fogalmazott, hogy ha a magyar kormány nem adott volna milliárdokat a német autógyárnak, az nem jött volna ide. Mit szól ehhez?

P. L.: Ez nagyon összetett dolog, és szerintem Parragh elnök úr csak egy kicsi szeletét látja az ügynek, amikor így nyilatkozik. Mindegyik kormány, amelyik versenyben volt ezért a beruházásért, nagyon komoly vállalásokat tett, illetve tett volna annak érdekében, hogy nyerjen. Magyarország nem egyedül volt, több mint 50 helyszín versenyzett ezért a beruházásért. A magyar kormány nagyságrendjéhez képest nem egy kimagaslóan magas összeggel támogatja ezt a beruházást. Abban, hogy Magyarországnak sikerült ezt a hatalmas lehetõséget megszerezni, benne van, hogy Debrecen kiérlelt város- és gazdaságfejlesztési stratégiával rendelkezik, oktatási rendszere kellõen fejlett ahhoz, hogy biztosítsa egy ilyen nagyságrendû vállalat számára szükséges szakképzett munkaerõt, benne van a városra jellemzõ életminõség és fejlettségi szint, és az, hogy Debrecenben nemzetközi repülõtér mûködik. Összességében tehát nem csak arról van szó, hogy azért döntött a BMW Debrecen mellett, mert a kormány támogatja ezt a beruházást.

hvg.hu: Nyilván Ön is hallotta, hogy a debreceniek attól tartanak, határon túli vendégmunkások dolgoznak majd a gyártósorokon, nem pedig a helyiek.

P. L.: Ezt alapvetõen azok állítják, akik nem ismerik a város stratégiáját, a debreceni oktatás helyzetét. Mi a munkaerõpiaci kihívások megoldásában a Debrecenben tanuló diákokra, a város oktatási rendszerére építünk, amely évek óta növekszik. A 2015-2016-os tanévhez képest a 2018-2019-es tanévben 30 százalékkal több gyerek tanul a debreceni szakképzési rendszerében, és dinamikus növekedés jellemzi a Debreceni Egyetem mérnökképzését is.

hvg.hu: És ön szerint ezek a fiatalok miután végeztek, egyenesen besétálnak majd a BMW-gyárba?

P. L.: Több, mint 10 éve dolgozunk azon, hogy a debreceni oktatás és gazdaság kéz a kézben járjon, a debreceni gazdaság munkaerõigényét az oktatási rendszer ki fogja tudni szolgálni. Egy globalizálódó világban ugyanakkor azt sem mondom, hogy nem fognak külföldiek dolgozni a gyárban, más üzemekben most is dolgoznak. Több mint 6 ezer külföldi diákunk van több mint 100 országból, akik közül lehet, hogy nagyon sokan azért választják a Debreceni Egyetem mérnöki képzéseit, mert megfordul a fejükben, hogy esetleg itt dolgozzanak. Vannak köztük Erdélybõl, Ukrajnából, Kínából, az Egyesült Államokból vagy Nyugat-Európából érkezõk.

hvg.hu Aláírták a BMW-vel az adásvételi szerzõdést. Jó üzletet csináltak, elégedett a forint-euró árfolyammal? Azért kérdezem, mert ahogyan azt korábban a hvg.hu is megírta, voltak az ügyben fenntartásai.

P. L.: Amikor a BMW-vel az elõszerzõdést megkötöttük, létrehoztunk egy olyan biztosítási ügyletet a finanszírozó Erste bankkal, amely az árfolyamkockázatot kiiktatta. Úgyhogy abszolút nyugodtan alszom. A mi nyereségünk itt abban van, hogy pluszmunkahelyek jönnek létre, illetve a városnak jelentõs helyi adóbevétele származik majd ebbõl a beruházásból.

hvg.hu: 44 milliárd forintnyi hitelt vett fel a város földvásárlásra.

P. L.: Nem a földvásárlásra, ez egy tévedés. A teljes ipari terület kialakítására.

hvg.hu: Az utak, közmûvek építésére a kormány adott további 128 milliárd forintot. Mire ment el a 44 milliárd?

P. L.: Talajstabilizálásra, földmunkákra, régészetre. Több mint 2 millió köbméter földet kell megmozgatni, több ezer tonna talajstabilizáló anyagot bedolgozni és több kilométer csapadékvíz-elvezetést biztosító dréncsövet és árokrendszert kiépíteni. A 400 hektár korábban mezõgazdasági termõterület volt, ahhoz, hogy ezen gyárat lehessen építeni, a talajt elõ kell készíteni, ennek a kivitelezõje a Market.

hvg.hu: Hogyan sikerült a debreceniekkel elfogadtatnia, hogy eladósodnak? Az Orbán-kormány kíméletlenül ostorozta a megelõzõ 8 év eladósodását.

P. L.: Ez egy rövid lejáratú hitel felvétele. Amikor az iparterület-fejlesztésnek a végére érünk, és átadjuk a BMW-nek, az kifizeti azt az összeget, amelyet a város az iparterület kialakítására költött, és a hitelt visszafizetjük. Fontosnak tartom azonban rögzíteni, hogy a városi és állami forrásokból megvalósuló fejlesztés az Észak-Nyugati Gazdasági Övezetben egy új iparterület kialakítását szolgálja, ez nemcsak a BMW, hanem más iparvállalatok, beszállítók letelepedését is fogja biztosítani.

hvg.hu: Ha már hitel és eladósodás, a város vagyonkezelõ vállalata 60-40 százalékos részesedéssel ingatlanfejlesztõ céget alapított Debrecen és a kormány kedvenc vállalatával a Hunéppel, irodaházépítésbe fogtak, amihez 8 milliárd forint hitelt vettek fel az OTP-tõl. Hogy áll ez a projekt?

P. L.: Lezártuk, a vagyonkezelõ eladta az irodaházat. Túl nagy volumenû volt a beruházás ahhoz, hogy nyugodt szívvel azt tudtam volna rá mondani, csak az önkormányzat saját vállalkozói vagyonának a felhasználásával valósuljon meg, ezért volt közös a projekt egy piaci szereplõvel. Piaci szemlélettel, hozzáállással vágtunk bele ebbe a fejlesztésbe, lezártuk, kiszálltunk belõle, és ma már nem a város kockázata ennek az irodaháznak a megtöltése.

hvg.hu: Mitõl olyan népszerû a Hunép a Debrecenben, hogy sorra nyeri a közbeszerzéseket?

P. L.: Egy debreceni vállalat Debrecenben népszerû.

hvg.hu: Ennyi?

P. L.: Mi más? (nevet) Értem a célzását, természetesen, és azt tudom mondani, hogy mi nem alkalmazunk meghívásos közbeszerzési eljárásokat, csak nyíltakat.

hvg.hu: És mit ad Isten, mindig a Hunép a legjobb?

P. L.: A Hunép két beruházást visz most, az egyik a fürdõfejlesztés, a másikat meg lezártuk, az a nemzetközi iskola volt. Ezen kívül 20-30 másik kivitelezõvel dolgozik a város.

hvg.hu: A nemzetközi iskola mennyi pénzébe kerül az önkormányzatnak?

P. L.: Ebben az évben 250 millió forintos támogatást adtunk. Valószínûleg 4-5 évig még finanszíroznia kell a városnak, amíg óvodától a gimnáziumig meg nem telik gyerekekkel. Az elsõ évet 60 kisdiákkal kezdjük, 50-et terveztünk.

hvg.hu: Köztük az ön gyerekével. Megbánta, hogy ide íratta iskolába?

P. L.: A választási kampányban is elmondtam, hogy a gyermekemrõl nem nyilatkozom. Szerintem az, hogy egy 8 éves kislány hova jár iskolába, az nem éppen a közre tartozik, az belsõ családi ügy.

hvg.hu: Ön szerint nincs rossz üzenete? Mégpedig az, hogy Ön nem bízik az állami közoktatásban.

P. L.: Ha visszagondol a beszélgetésünk elejére, akkor ön is tudja, hogy milyen véleménnyel vagyok az állami oktatásról. Annak a városnak, amelyik részben az oktatási rendszerének köszönhetõen olyan befektetõket tud megnyerni magának, mint a BMW vagy a Continental, nem kell bizonygatnia, hogy az állam jó oktatási rendszert mûködtet és tart fenn.

hvg.hu: És abból a szempontból sincs ennek a döntésnek rossz üzenete, hogy mindenki, az adófizetõk állták ennek az iskolának a felépítését, hiszen a Modern Városok Programban, 3,3 milliárd forintból épült, használni mégis csak az tudja, akinek a családja ki tudja fizetni a több millió forintos tandíjat?

P. L.: Látja, ez is egy beragadt toposz. A debreceni önkormányzat közgyûlése augusztus végén írta ki azt a pályázatot, amely alapján bármely debreceni kisdiák jelentkezhet a nemzetközi iskolába, a nyelvi ismeretek sem jelentenek feltétlenül akadályt. Az önkormányzat finanszírozza a tanulási költségeket. Akinek a képességei megvannak, annak minden esélye megvan, hogy a nemzetközi iskolában tanuljon. A pályázat még nem zárult le, az iskola szakmai testülete fogja eldönteni, hogy kik kerüljenek be.

hvg.hu: A repülõteret miért vették vissza?

P. L.: Azért, mert a debreceni egy növekedésben lévõ repülõtér, az állam jelentõs összegekkel támogatja a mûködését és reményeim szerint a fejlesztését is fogja. Az üzemeltetõ céget vettük vissza többségében önkormányzati tulajdonba, a repülõtér mint ingatlan, teljes egészében az önkormányzaté. Szerintem teljesen más megítélése van, ha egy többségében önkormányzati tulajdonú céget támogat akár az önkormányzat, akár az állam, mintha egy többségében magántulajdonúval tenné ezt. Három repülõtér van ebben a régióban, a kassai, a debreceni és a nagyváradi, ennek a régiónak az a város lesz a központja, amelyik közlekedési szempontból is be tudja tölteni a centrum szerepét.

hvg.hu: A debreceni esetében egy masszívan veszteséges repülõtérrõl beszélünk.

P. L.: Sok minden van, ami masszívan veszteséges, ha önmagában vizsgáljuk. De ha összefüggéseiben nézzük, és azt mondjuk, hogy ebben az évben 400 millió forintnyi állami támogatást kell biztosítani a repülõtér mûködéséhez, de a város és a régió nagy gazdasági sikereinek elérésében ennek a repülõtérnek fontos szerepe van, akkor én azt gondolom, érdemes azt fenntartani és mûködtetni. Hiszen közvetetten hozzájárul sok ezer munkahely és a támogatást nagyságrendekkel meghaladó adóbevétel létrejöttéhez.

hvg.hu: Meddig kell az államnak százmilliókkal a debreceni repülõtérért helytállnia?

P. L.: A következõ évtized elsõ felében még mindenképpen, és remélem, amint növekedést érünk el az utaslétszámban, erre már nem lesz szükség. Most 600 ezer utasa van a repülõtérnek, ezt meg kellene legalább duplázni. Ez egy fontos és szükséges támogatás.

hvg.hu: Lesz-e Debrecenbõl fõváros?

P. L.: Bizonyos értelemben már most is az, regionális fõváros gazdasági, oktatási, kulturális, közlekedési, vallási értelemben, de még tudnám sorolni. Nekünk, debrecenieknek egyébként jólesik ez a polémia, hogy lehet-e Debrecenbõl fõváros, a város jelentõségét mutatja. Szuperlatívuszokban tudok a fõvárosról beszélni, szeretem Budapestet, és senki nem gondolja azt, még itt Debrecenben sem, hogy le kellene cserélni az ország fõvárosát, a kormány, a parlament és mindenki költözzön át Debrecenbe. Tarlós István kitûnõ fõpolgármester volt, irányításával Európa vezetõ fõvárosai közé fejlõdött Budapest. Amirõl mi beszélünk, az egy másik fõváros, abból a gondolatból táplálkozik, hogy az I. világháború után Magyarországon a fõvároshoz mérhetõ vidéki városok – Pozsony, Kassa, Kolozsvár, Brassó, Újvidék, Szabadka – az országhatárokon kívülre kerültek. Magyarország egyközpontú ország lett, miközben Szlovákia is rendelkezik két meghatározó várossal, Pozsonnyal és Kassával, Lengyelországról, Romániáról, Csehországról nem is beszélve. Debrecen úgy képzeli el a maga fõvárosi szerepkörét, hogy egyfajta integráló erõvel bír Kelet-Magyarország, a Partium, Kárpátalja, és akár még Kelet-Szlovákia vonatkozásában is. Ez tehát nem azt jelenti, hogy no Budapest és yes Debrecen. Egyébként maga a miniszterelnök fogalmazott úgy, amikor a magyar–ukrán miniszterelnöki találkozó volt itt Debrecenben, hogy szeretné megmutatni, van egy másik fõváros is, nem csak Budapestbõl áll az ország. Ez egy pozitív dolog, nem kell emiatt féltékenynek lenni Budapesten Debrecenre.

Ez is érdekelhet:
                             
Ezek érdekelték olvasóinkat leginkább
Botrány: Erdei Zsolt lemondott
Három helyen eltört a brutálisan összevert magyar focista arccsontja
Orbán Viktor: a kormány csapatot küld a gócpontokhoz
Rengeteg a sérült, halálos áldozat is van - Buszkatasztrófa az M5-ösön
Teljes útzár mellett dolgoznak a mentők, rendőrök, tűzoltók az M5-ös autópálya Budapest felé vezető oldalán, Kiskunfélegyháza térségében, ahol egy utasokat szállító autóbusz boru...
  
Műteni kell a brutálisan összevert magyar focistát
A Ferencváros korábbi játékosára, Busai Attilára ismeretlenek támadtak rá egy szórakozóhelyen, az arccsontja több helyen is eltört. Súlyos sérüléseket szenvedett Busai Attila, a Fere...
  
Szomorú vasárnap: több mint 40 új fertőzöttet találtak itthon
Vasárnapra virradóra nem halt meg koronavírusos beteg. 43 újabb magyar állampolgárnál mutatták ki az új koronavírus-fertőzést (COVID-19), ezzel 4696 főre nőtt a beazonosított fertőzö...
  
Pesti Srácok: A nevetek is az: hallgató. Tehát hallgattok
A Fidesz-frakció és a kormány által fenntartott Pesti Srácok vezércikkben szól a Színház- és Filmművészeti egyetem diákjaihoz, akik tiltakoznak a kormányzati átszervezés és a nyakukra...
  
Óriási a baj - Zátonyra futott hajóból ömlik az olaj
Környezeti katasztrófát okozhat a Mauritius partjainál megfeneklett teherhajó, írja az Euronews. A panamai zászló alatt hajózó japán MV Wakashio nevű tanker még július 25-én feneklett m...
  
Brüsszel fizette a határzárnál szolgáló rendőrök bérét
A Népszava végre megtudta, hogy mire költötte a kormány az Európa Uniótól határvédelemre kapott 20 millió eurót. Eddig sem a kormány, sem a rendőrség, sem a honvédség nem számolt be ...
  
Egy mecseknádasdi család lett vírusos - szigorú intézkedések
Azonnal reagált a polgármester, miután kiderült, hogy a Baranya megyei Mecseknádasdon elkapta a koronavírust egy ötfős család, számolt be az ATV Híradója. Bár horvátországi nyaralást k...
  
Orbán: az operatív törzs folyamatosan dolgozik
A miniszterelnök a koronavírus terjedésének megakadályozása érdekében azt kérte, hogy betegen - köhögve, vagy lázasan - senki ne menjen emberek közé. Önkéntes részvétel nélkül semm...
  
130 milliárdos extra támogatást is kaphatnak a nyugdíjasok jövőre
A nyugdíjasok az elmúlt négy évben 220 milliárd forint extra kifizetést kaptak, jövőre pedig megindul a 13. havi nyugdíj lépcsőzetes visszaállítása - mondta Tállai András, a Pénzügym...
  
Gyászol Németh Szilárd - Nyugodj békében! Isten veled!
Közösségi oldalán búcsúzott a politikus a csepeli Eötvös József Általános Iskola igazgatónőjétől. "Nyugodj békében! Isten veled, Kati!" - ezt írta Németh Szilárd a fotó mellé, a...
  
Három helyen eltört a brutálisan összevert magyar focista arccsontja
Budapest – Kiderült, hogy súlyos sérüléseket szenvedett szenvedett Busai Attila (31), a Ferencváros korábbi labdarúgója abban a verekedésben, amely szerdán este zajlott le egy budapesti s...
  
Botrány: bejrúti tisztségviselőket vettek őrizetbe
Őrizetbe vették a bejrúti kikötő vezető tisztségviselőit, köztük Badri Dahirt, a vámhatóság vezetőjét, az elődjét Safik Mirhit és Hasszán Kuraitimot, a kikötő igazgatóját – k...
  
Tállai államtitkár ígéretmilliárdokkal kápráztatta a nyugdíjasokat
Erzsébet-utalvány, rezsiutalvány, nyugdíjprémium, 53. heti nyugdíj – sorolta Tállai András a nyugdíjasok milliárdjait. Arról nem beszélt, hogy a nyugdíjak mennyire leszakadtak a fizet...
  
Emmi nyereményakció: akár elismerő oklevelet is nyerhetnek a pedagógusok
Az új NAT-hoz és kerettantervekhez igazított tanmenetekkel lehet pályázni a minisztériumnál. Nem akármilyen nyereményért. Szeptembertől az 1., 5., és 9. évfolyamin az új Nemzeti alapta...
  
Új diákhitelt vezetnek be Magyarországon - pénzeső a fiataloknak
A Diákhitel1, a Diákhitel2, a Nyelvtanulási Diákhitel és a Diákhitel Plusz után érkezik a következő konstrukció. „A felnőttképzés és a szakképzés megújításának újabb lépése...
  
Nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházás a Club Aliga fejlesztése
Nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházásnak minősítette a kormány a Club Aliga felújítását, írja a Magyar Nemzet. A korábban Tiborcz István és Mészáros Lőrinc ér...
  
Váratlan - mutatjuk ki indul az elhunyt fideszes körzetében
"A Borsod-Abaúj-Zemplén megye 6. választókerületében Koncz Ferenc tragikus halála miatt kiírt időközi választáson a Fidesz-KDNP helyi szervezetének döntése alapján a pártszövetség K...
  
Rekordévet zárt Orbán Viktor apukája - elképesztő számok
Történetének legnagyobb árbevételét produkálta Orbán Viktor édesapjának cége, a Nehéz Kő Kft., írja az mfor.hu. Mintegy 600 millióval túlszárnyalva a tavalyi évet, 2,9 milliárd fori...
  
Tüntetés kezdődött Budapesten az 500 fő feletti rendezvényekért - váratlan
Tüntetés kezdődött pénteken délután három órakor a Nyugati térnél. Az eseményt a Facebookon szervezték, nem is demonstrációként, hanem zenés-táncos felvonulásként megnevezve. A fe...
  
Porig égett egy busz Szegeden
Kigyulladt egy autóbusz Szegeden, a Fő fasoron, a Töltés utcánál. A jármű hátsó részén, a motortérnél keletkezett tüzet a város tűzoltói két vízsugárral oltották el, tájékoztat...
  
Baleset az M7-esen, két-három kilométeres a dugó
Két-három kilométeres a dugó. A M7-es autópálya 19-es kilométerének közelében két gépkocsi ütközött össze, amelyek a külső sáv egy részét elfoglalják, közölte az Útinform p...
  
Éhségsztrájkba kezdett a Jobbik képviselője, aztán megjelent Bede Zsolt
Potocskáné Kőrösi Anita Siófokon tiltakozik egy apartmanház építése ellen, mindezt élőben közvetíti. Potocskáné Kőrösi Anita, Facebook-videójában jelentette be, hogy éhségsztrá...
  
Interjút adott a férj, akinek feleségére esett egy férfi
Elmondta, mi is történt pontosan. Bronz Gábor jelen volt, amikor gyermekeit sétára vivő feleségére, Erzsébetre rázuhan egy öngyilkosságot elkövető férfi a XI. kerületi otthonuk ép...
  
Mészáros Lőrinc méregdrágán építi meg a győri élményparkot - kiderült miért
Az előzetes becslés és a megvalósíthatósági tanulmány között két év telt el, ráadásul csak Mészáros Lőrinc pályázott. Ungár Péter, az LMP országgyűlési képviselője próbált...
  
Erdei Zsolt elárulta miért mondott le
Budapest — Bár úgy érzi, alakulhatott volna másképp is bokszszövetségi (MÖSZ) szerepvállalása, a korábbi profi világbajnok Erdei Zsolt (46) a csütörtöki elnökségi ülésen lemondott...
  
Szlávik János: ekkor várhatóak újabb szigorítások
Szlávik János szerint a koronavírus elleni intézkedésekben az iskolakezdésig nem várhatók újabb szigorítások, csak abban az esetben, ha jelentős gócok alakulnak ki. A Dél-Pesti Centrumk...
  
200 emberrel a fedélzetén szakadt ketté és zuhant le egy utasszállító
Túlfutott a leszállópályán és kettészakadt egy utasszállító Indiában, 200 utassal a fedélzetén. Az eddig ismert információk szerint az indiai Calicut Nemzetközi Repülőtéren túlfut...
  
Még mindig nem megy a kérdések megválaszolása
Nem megy a kérdések megválaszolása sem Rétvári Bencének, sem Schanda Tamás államtitkárnak. Tordai Bence, a Párbeszéd országgyűlési képviselője először Varga Mihály pénzügyminis...
  
A kormányzati csatorna bekerül az alapcsomagba
A kormányzati csatorna a legtöbb szolgáltatónál elérhető lesz, de az interneten is lehet nézni. Szeptemberben indul a Pesti Srácok és Vaszily Miklós közös tévéje, a Pesti TV, a részl...
  
Magyarország: 39 milliárd egyházi épületek felújítására
88,5 milliárdot kap Veszprém a kormánytól a 2023-as Európa Kulturális Fővárosa évadra - olvasható a programot lebonyolító Veszprém-Balaton 2023 Zrt. csütörtöki közleményében. „Az...
  
THE POST
COPYRIGHT © 2020. minden jog fenntartva - Impresszum
Debrecen polgármestere elárulta, hogyan lehet városából fõváros


Az októberben újraválasztott Papp László interjút adott a hvg.hu-nak. Szóba került az atlétikai világbajnokság, a BMW építkezése, a közbeszerzések kedvenc befutója, a Hunép, illetve a debreceni repülõtér. A polgármester azt is elárulta, kik dolgoznak majd a német autógyárban, illetve megbánta-e, hogy 8 éves gyerekét abba a nemzetközi iskolába íratta, ahol milliós a tandíj.

hvg.hu: Eldõlt, nem Debrecenben lesz a 2023-as atlétikai világbajnokság, hanem ahogyan eredetileg is tervezték, Budapesten. Csalódott?

Papp László: Egyáltalán nem vagyok csalódott. Örülök, hogy Magyarország nem engedi el ezt a lehetõséget.

hvg.hu: Rögtön az elsõ közgyûlésen sietett elfogadtatni egy szándéknyilatkozatot, hogy ha Budapest esetleg visszalépne, Debrecen hajlandó megrendezni a vb-t. Mire volt jó ez a repülõrajt?

P. L.: Fontosnak tartom, hogy ha Magyarország megnyerte a világ egyik legnagyobb sporteseményének rendezési jogát, akkor azt ne engedjük át másnak, tartsuk országon belül. Szerettem volna érzékeltetni, hogy Budapest ebben a tekintetben nincs egyedül a pályán, Debrecen is képes ezt a rendezvényt lebonyolítani, valószínûleg nagyobb költségviselés mellett, mint Budapest. Ha a regionális szállodapiaci helyzetet nézzük, bizonyára kellett volna fejlesztéseket indítani.

hvg.hu: Kiszámolta, hogy mennyivel került volna többe az adófizetõknek, ha Debrecen a befutó?

P. L.: Ilyen számításunk nem volt, egy szándéknyilatkozatot fogadott el a város közgyûlése, és azt gondolom, jótékony hatással voltunk az ügyre, mert talán Budapesten is érzékelték, hogy van alkalmas város, amelyik képes az atlétikai vb lebonyolítására.

hvg.hu: Vállalva azt, hogy ismét eladósodnak?

P. L.: A szállodafejlesztés nem önkormányzati beruházás lett volna, ezt a piac megoldja. Fejlesztési területet pedig tudtunk volna biztosítani az atlétikai centrumhoz: a repülõtér északi oldalán van egy közel 40 hektáros terület, ami a városé, azt tudtuk volna felajánlani az államnak az atlétikai centrum megépítésére.

hvg.hu: A Magyar Innováció Háza Debrecenben épül meg?

P. L.: Erre vonatkozóan még nincs kormánydöntés.

hvg.hu: Ennek is megvan már a helye?

P. L.: Természetesen, mindenre van megoldás.

hvg.hu: Nem érzi úgy, hogy a debrecenieket is meg kellett volna kérdezni?

P. L.: A 2015-ben indított nagy fejlesztési programunk, az Új Fõnix Terv mögött nagyon sok konzultáció van, és egy másik program, a Debrecen 2030 is számos egyeztetésen ment már keresztül, ezt a jövõben is folytatjuk, utóbbinak része a Magyar Innováció Háza is.

hvg.hu: Tegyük fel, hogy a konzultáció azzal az eredménnyel zárul, hogy a debreceniek köszönik, nem kérnek a Magyar Innováció Házából, Ön is el tudja majd engedni?

P. L.: Olyat eleve nem csinálunk, amit a debreceniek nem akarnak. Mindennek van támogatója és ellenzõje. Ezt a kérdést egyébként fel lehetne tenni a BMW-beruházás kapcsán is, de mindenben, különösen gazdaságfejlesztési kérdésekben nem lehet elõzetes konzultációt folytatni. Egyébként 2018-ban a bejelentés után mértük, hogy a debreceniek milyen mértékben támogatják a BMW debreceni gyárépítését. A megkérdezettek 94 százaléka támogatta a beruházást.

hvg: Ha már szóba hozta a BMW debreceni építkezését, Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke a hvg.hu-nak adott interjújában úgy fogalmazott, hogy ha a magyar kormány nem adott volna milliárdokat a német autógyárnak, az nem jött volna ide. Mit szól ehhez?

P. L.: Ez nagyon összetett dolog, és szerintem Parragh elnök úr csak egy kicsi szeletét látja az ügynek, amikor így nyilatkozik. Mindegyik kormány, amelyik versenyben volt ezért a beruházásért, nagyon komoly vállalásokat tett, illetve tett volna annak érdekében, hogy nyerjen. Magyarország nem egyedül volt, több mint 50 helyszín versenyzett ezért a beruházásért. A magyar kormány nagyságrendjéhez képest nem egy kimagaslóan magas összeggel támogatja ezt a beruházást. Abban, hogy Magyarországnak sikerült ezt a hatalmas lehetõséget megszerezni, benne van, hogy Debrecen kiérlelt város- és gazdaságfejlesztési stratégiával rendelkezik, oktatási rendszere kellõen fejlett ahhoz, hogy biztosítsa egy ilyen nagyságrendû vállalat számára szükséges szakképzett munkaerõt, benne van a városra jellemzõ életminõség és fejlettségi szint, és az, hogy Debrecenben nemzetközi repülõtér mûködik. Összességében tehát nem csak arról van szó, hogy azért döntött a BMW Debrecen mellett, mert a kormány támogatja ezt a beruházást.

hvg.hu: Nyilván Ön is hallotta, hogy a debreceniek attól tartanak, határon túli vendégmunkások dolgoznak majd a gyártósorokon, nem pedig a helyiek.

P. L.: Ezt alapvetõen azok állítják, akik nem ismerik a város stratégiáját, a debreceni oktatás helyzetét. Mi a munkaerõpiaci kihívások megoldásában a Debrecenben tanuló diákokra, a város oktatási rendszerére építünk, amely évek óta növekszik. A 2015-2016-os tanévhez képest a 2018-2019-es tanévben 30 százalékkal több gyerek tanul a debreceni szakképzési rendszerében, és dinamikus növekedés jellemzi a Debreceni Egyetem mérnökképzését is.

hvg.hu: És ön szerint ezek a fiatalok miután végeztek, egyenesen besétálnak majd a BMW-gyárba?

P. L.: Több, mint 10 éve dolgozunk azon, hogy a debreceni oktatás és gazdaság kéz a kézben járjon, a debreceni gazdaság munkaerõigényét az oktatási rendszer ki fogja tudni szolgálni. Egy globalizálódó világban ugyanakkor azt sem mondom, hogy nem fognak külföldiek dolgozni a gyárban, más üzemekben most is dolgoznak. Több mint 6 ezer külföldi diákunk van több mint 100 országból, akik közül lehet, hogy nagyon sokan azért választják a Debreceni Egyetem mérnöki képzéseit, mert megfordul a fejükben, hogy esetleg itt dolgozzanak. Vannak köztük Erdélybõl, Ukrajnából, Kínából, az Egyesült Államokból vagy Nyugat-Európából érkezõk.

hvg.hu Aláírták a BMW-vel az adásvételi szerzõdést. Jó üzletet csináltak, elégedett a forint-euró árfolyammal? Azért kérdezem, mert ahogyan azt korábban a hvg.hu is megírta, voltak az ügyben fenntartásai.

P. L.: Amikor a BMW-vel az elõszerzõdést megkötöttük, létrehoztunk egy olyan biztosítási ügyletet a finanszírozó Erste bankkal, amely az árfolyamkockázatot kiiktatta. Úgyhogy abszolút nyugodtan alszom. A mi nyereségünk itt abban van, hogy pluszmunkahelyek jönnek létre, illetve a városnak jelentõs helyi adóbevétele származik majd ebbõl a beruházásból.

hvg.hu: 44 milliárd forintnyi hitelt vett fel a város földvásárlásra.

P. L.: Nem a földvásárlásra, ez egy tévedés. A teljes ipari terület kialakítására.

hvg.hu: Az utak, közmûvek építésére a kormány adott további 128 milliárd forintot. Mire ment el a 44 milliárd?

P. L.: Talajstabilizálásra, földmunkákra, régészetre. Több mint 2 millió köbméter földet kell megmozgatni, több ezer tonna talajstabilizáló anyagot bedolgozni és több kilométer csapadékvíz-elvezetést biztosító dréncsövet és árokrendszert kiépíteni. A 400 hektár korábban mezõgazdasági termõterület volt, ahhoz, hogy ezen gyárat lehessen építeni, a talajt elõ kell készíteni, ennek a kivitelezõje a Market.

hvg.hu: Hogyan sikerült a debreceniekkel elfogadtatnia, hogy eladósodnak? Az Orbán-kormány kíméletlenül ostorozta a megelõzõ 8 év eladósodását.

P. L.: Ez egy rövid lejáratú hitel felvétele. Amikor az iparterület-fejlesztésnek a végére érünk, és átadjuk a BMW-nek, az kifizeti azt az összeget, amelyet a város az iparterület kialakítására költött, és a hitelt visszafizetjük. Fontosnak tartom azonban rögzíteni, hogy a városi és állami forrásokból megvalósuló fejlesztés az Észak-Nyugati Gazdasági Övezetben egy új iparterület kialakítását szolgálja, ez nemcsak a BMW, hanem más iparvállalatok, beszállítók letelepedését is fogja biztosítani.

hvg.hu: Ha már hitel és eladósodás, a város vagyonkezelõ vállalata 60-40 százalékos részesedéssel ingatlanfejlesztõ céget alapított Debrecen és a kormány kedvenc vállalatával a Hunéppel, irodaházépítésbe fogtak, amihez 8 milliárd forint hitelt vettek fel az OTP-tõl. Hogy áll ez a projekt?

P. L.: Lezártuk, a vagyonkezelõ eladta az irodaházat. Túl nagy volumenû volt a beruházás ahhoz, hogy nyugodt szívvel azt tudtam volna rá mondani, csak az önkormányzat saját vállalkozói vagyonának a felhasználásával valósuljon meg, ezért volt közös a projekt egy piaci szereplõvel. Piaci szemlélettel, hozzáállással vágtunk bele ebbe a fejlesztésbe, lezártuk, kiszálltunk belõle, és ma már nem a város kockázata ennek az irodaháznak a megtöltése.

hvg.hu: Mitõl olyan népszerû a Hunép a Debrecenben, hogy sorra nyeri a közbeszerzéseket?

P. L.: Egy debreceni vállalat Debrecenben népszerû.

hvg.hu: Ennyi?

P. L.: Mi más? (nevet) Értem a célzását, természetesen, és azt tudom mondani, hogy mi nem alkalmazunk meghívásos közbeszerzési eljárásokat, csak nyíltakat.

hvg.hu: És mit ad Isten, mindig a Hunép a legjobb?

P. L.: A Hunép két beruházást visz most, az egyik a fürdõfejlesztés, a másikat meg lezártuk, az a nemzetközi iskola volt. Ezen kívül 20-30 másik kivitelezõvel dolgozik a város.

hvg.hu: A nemzetközi iskola mennyi pénzébe kerül az önkormányzatnak?

P. L.: Ebben az évben 250 millió forintos támogatást adtunk. Valószínûleg 4-5 évig még finanszíroznia kell a városnak, amíg óvodától a gimnáziumig meg nem telik gyerekekkel. Az elsõ évet 60 kisdiákkal kezdjük, 50-et terveztünk.

hvg.hu: Köztük az ön gyerekével. Megbánta, hogy ide íratta iskolába?

P. L.: A választási kampányban is elmondtam, hogy a gyermekemrõl nem nyilatkozom. Szerintem az, hogy egy 8 éves kislány hova jár iskolába, az nem éppen a közre tartozik, az belsõ családi ügy.

hvg.hu: Ön szerint nincs rossz üzenete? Mégpedig az, hogy Ön nem bízik az állami közoktatásban.

P. L.: Ha visszagondol a beszélgetésünk elejére, akkor ön is tudja, hogy milyen véleménnyel vagyok az állami oktatásról. Annak a városnak, amelyik részben az oktatási rendszerének köszönhetõen olyan befektetõket tud megnyerni magának, mint a BMW vagy a Continental, nem kell bizonygatnia, hogy az állam jó oktatási rendszert mûködtet és tart fenn.

hvg.hu: És abból a szempontból sincs ennek a döntésnek rossz üzenete, hogy mindenki, az adófizetõk állták ennek az iskolának a felépítését, hiszen a Modern Városok Programban, 3,3 milliárd forintból épült, használni mégis csak az tudja, akinek a családja ki tudja fizetni a több millió forintos tandíjat?

P. L.: Látja, ez is egy beragadt toposz. A debreceni önkormányzat közgyûlése augusztus végén írta ki azt a pályázatot, amely alapján bármely debreceni kisdiák jelentkezhet a nemzetközi iskolába, a nyelvi ismeretek sem jelentenek feltétlenül akadályt. Az önkormányzat finanszírozza a tanulási költségeket. Akinek a képességei megvannak, annak minden esélye megvan, hogy a nemzetközi iskolában tanuljon. A pályázat még nem zárult le, az iskola szakmai testülete fogja eldönteni, hogy kik kerüljenek be.

hvg.hu: A repülõteret miért vették vissza?

P. L.: Azért, mert a debreceni egy növekedésben lévõ repülõtér, az állam jelentõs összegekkel támogatja a mûködését és reményeim szerint a fejlesztését is fogja. Az üzemeltetõ céget vettük vissza többségében önkormányzati tulajdonba, a repülõtér mint ingatlan, teljes egészében az önkormányzaté. Szerintem teljesen más megítélése van, ha egy többségében önkormányzati tulajdonú céget támogat akár az önkormányzat, akár az állam, mintha egy többségében magántulajdonúval tenné ezt. Három repülõtér van ebben a régióban, a kassai, a debreceni és a nagyváradi, ennek a régiónak az a város lesz a központja, amelyik közlekedési szempontból is be tudja tölteni a centrum szerepét.

hvg.hu: A debreceni esetében egy masszívan veszteséges repülõtérrõl beszélünk.

P. L.: Sok minden van, ami masszívan veszteséges, ha önmagában vizsgáljuk. De ha összefüggéseiben nézzük, és azt mondjuk, hogy ebben az évben 400 millió forintnyi állami támogatást kell biztosítani a repülõtér mûködéséhez, de a város és a régió nagy gazdasági sikereinek elérésében ennek a repülõtérnek fontos szerepe van, akkor én azt gondolom, érdemes azt fenntartani és mûködtetni. Hiszen közvetetten hozzájárul sok ezer munkahely és a támogatást nagyságrendekkel meghaladó adóbevétel létrejöttéhez.

hvg.hu: Meddig kell az államnak százmilliókkal a debreceni repülõtérért helytállnia?

P. L.: A következõ évtized elsõ felében még mindenképpen, és remélem, amint növekedést érünk el az utaslétszámban, erre már nem lesz szükség. Most 600 ezer utasa van a repülõtérnek, ezt meg kellene legalább duplázni. Ez egy fontos és szükséges támogatás.

hvg.hu: Lesz-e Debrecenbõl fõváros?

P. L.: Bizonyos értelemben már most is az, regionális fõváros gazdasági, oktatási, kulturális, közlekedési, vallási értelemben, de még tudnám sorolni. Nekünk, debrecenieknek egyébként jólesik ez a polémia, hogy lehet-e Debrecenbõl fõváros, a város jelentõségét mutatja. Szuperlatívuszokban tudok a fõvárosról beszélni, szeretem Budapestet, és senki nem gondolja azt, még itt Debrecenben sem, hogy le kellene cserélni az ország fõvárosát, a kormány, a parlament és mindenki költözzön át Debrecenbe. Tarlós István kitûnõ fõpolgármester volt, irányításával Európa vezetõ fõvárosai közé fejlõdött Budapest. Amirõl mi beszélünk, az egy másik fõváros, abból a gondolatból táplálkozik, hogy az I. világháború után Magyarországon a fõvároshoz mérhetõ vidéki városok – Pozsony, Kassa, Kolozsvár, Brassó, Újvidék, Szabadka – az országhatárokon kívülre kerültek. Magyarország egyközpontú ország lett, miközben Szlovákia is rendelkezik két meghatározó várossal, Pozsonnyal és Kassával, Lengyelországról, Romániáról, Csehországról nem is beszélve. Debrecen úgy képzeli el a maga fõvárosi szerepkörét, hogy egyfajta integráló erõvel bír Kelet-Magyarország, a Partium, Kárpátalja, és akár még Kelet-Szlovákia vonatkozásában is. Ez tehát nem azt jelenti, hogy no Budapest és yes Debrecen. Egyébként maga a miniszterelnök fogalmazott úgy, amikor a magyar–ukrán miniszterelnöki találkozó volt itt Debrecenben, hogy szeretné megmutatni, van egy másik fõváros is, nem csak Budapestbõl áll az ország. Ez egy pozitív dolog, nem kell emiatt féltékenynek lenni Budapesten Debrecenre.
Rengeteg a sérült, halálos áldozat is van - Buszkatasztrófa az M5-ösön
Műteni kell a brutálisan összevert magyar focistát
Szomorú vasárnap: több mint 40 új fertőzöttet találtak itthon
Pesti Srácok: A nevetek is az: hallgató. Tehát hallgattok
Óriási a baj - Zátonyra futott hajóból ömlik az olaj
Brüsszel fizette a határzárnál szolgáló rendőrök bérét
Egy mecseknádasdi család lett vírusos - szigorú intézkedések
Orbán: az operatív törzs folyamatosan dolgozik
130 milliárdos extra támogatást is kaphatnak a nyugdíjasok jövőre
Gyászol Németh Szilárd - Nyugodj békében! Isten veled!
Három helyen eltört a brutálisan összevert magyar focista arccsontja
Botrány: bejrúti tisztségviselőket vettek őrizetbe
Tállai államtitkár ígéretmilliárdokkal kápráztatta a nyugdíjasokat
Emmi nyereményakció: akár elismerő oklevelet is nyerhetnek a pedagógusok
Új diákhitelt vezetnek be Magyarországon - pénzeső a fiataloknak
Nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházás a Club Aliga fejlesztése
Váratlan - mutatjuk ki indul az elhunyt fideszes körzetében
Rekordévet zárt Orbán Viktor apukája - elképesztő számok
Tüntetés kezdődött Budapesten az 500 fő feletti rendezvényekért - váratlan
Porig égett egy busz Szegeden
Baleset az M7-esen, két-három kilométeres a dugó
Éhségsztrájkba kezdett a Jobbik képviselője, aztán megjelent Bede Zsolt
Interjút adott a férj, akinek feleségére esett egy férfi
Mészáros Lőrinc méregdrágán építi meg a győri élményparkot - kiderült miért
Erdei Zsolt elárulta miért mondott le
Szlávik János: ekkor várhatóak újabb szigorítások
200 emberrel a fedélzetén szakadt ketté és zuhant le egy utasszállító
Még mindig nem megy a kérdések megválaszolása
A kormányzati csatorna bekerül az alapcsomagba
Magyarország: 39 milliárd egyházi épületek felújítására
Indiában kétmillió fölé emelkedett a fertőzöttek száma
80 ezer gyerek vált otthontalanná a bejrúti robbanások miatt
Hitelmoratórium: egyre kevesebb ügyfél él vele az OTP-nél
36 milliárdot kapott Tombor András tehetséggondozó alapítványa
Tűzvész a Hajdúságban, 45 tűzoltó küzd a lángokkal
Közel 100 ezer forintba kerül a PCR-teszt a hódmezővásárhelyi kórházban
Így néz ki a híres Járványügyi Bevetési Egység
Elvitte a NAV az egyik legnagyobb magyar élelmiszerlánc tulajdonosát
Kaposvár: Eltörte kiskorú áldozatának orrát egy 32 éves férfi
800 millió forintot különítenek el a cigány muzsikusoknak
Fluor nem kér a pénzből: zenekaruk többi tagjának adnák a teljes gázsit
Orbán: Meg kell akadályozni a migrációt továbbra is
THE POST
COPYRIGHT © 2020. minden jog fenntartva - Impresszum