Közel félmilliárd forintot költene a közmédia sminkesre, fodrászra és stylistra

Csaknem félmilliárd forintot költene a közmédia sminkesre, fodrászra és stylistra

A Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) 2024-ben nettó 480 millió forintot tervez költeni sminkes, fodrász és stylist szolgáltatásokra, derül ki az **Átlátszó** által szemlézett közbeszerzési értesítőből. Az összeg meglehetősen magasnak tűnik, különösen annak fényében, hogy 2016-ban még „csak” 90 millió forintot fordítottak ugyanerre a célra. Az MTVA keretösszegének 70%-át kötelezően felhasználja, és meghívásos eljárásban keres partnert a feladatok ellátására.

Drasztikusan növekvő költségek


Az elmúlt évek során az MTVA által a sminkes, fodrász és stylist szolgáltatásokra fordított összeg látványosan megugrott. Míg 2016-ban még 90 millió forintot költöttek ezekre a szolgáltatásokra, addig 2023-ban már 450 millió forintot fordítottak arra, hogy a képernyős munkatársak megjelenése kifogástalan legyen. A 2024-re tervezett 480 millió forintos összeg szintén jelentős növekedést mutat az előző évi költségvetéshez képest.

Mi áll a háttérben?

Az MTVA közel 500 millió forintos keretösszegével a közmédia képernyős személyzetének kinézetéért felelős vállalatot keres. A nyertes cég feladatai közé tartozik majd a stylist tanácsadás, a ruhák és kiegészítők szállítása, valamint az öltöztető és varrónői teendők. Emellett a napi és eseti fodrászati szolgáltatások biztosítása is az ő felelősségi körükbe tartozik. A közbeszerzés szövege szerint legalább 140 rendszeres képernyős munkatárssal, valamint napi 40 képernyős szereplővel és további 30-40 vendéggel kell számolni.

Az elmúlt években a **Make-Up Team** nevű cég végezte ezeket a feladatokat, azonban a szolgáltatások költsége folyamatosan emelkedett. Az MTVA által előírt magas elvárások és a képernyős szereplők növekvő száma is hozzájárulhatott a költségnövekedéshez.

A közmédia és a költségek kérdése

A közmédia, mint állami intézmény, gyakran kerül a figyelem középpontjába a költségvetési kiadásai miatt. Az MTVA sminkesre, fodrászra és stylistra szánt költségei azonban különösen nagy figyelmet kelthetnek, hiszen ezek a szolgáltatások közvetlenül a műsorok vizuális megjelenését és a szereplők kinézetét befolyásolják. Az, hogy miért van szükség ekkora összegre, és hogyan igazolható a költségek növekedése, várhatóan további viták tárgya lesz a nyilvánosságban.

Összességében a közmédia célja, hogy a képernyőn megjelenő munkatársai és vendégei kifogástalanul nézzenek ki, ám ennek ára jelentősen megnövekedett az elmúlt években. A közel félmilliárd forintos kiadás pedig továbbra is kérdéseket vet fel arról, hogyan osztják el az állami forrásokat a médiában.