Kútba esik Orbán terve: Vészhelyzetet hirdetett a Magyarországon is aktív akkumulátorgyártó

Vészhelyzetet Hirdetett az SK On: Az Elektromos Autópiac Kihívásai és Megoldási Kísérletei

A Financial Times információi szerint a világ egyik vezető akkumulátorgyártója, a dél-koreai SK On vészhelyzetet hirdetett. Az SK On, amely Magyarországon is jelen van, komoly nehézségekkel szembesül ügyfelei csalódást keltő európai és amerikai elektromosautó-eladásai miatt. A cég már tíz egymást követő negyedévben veszteséget könyvelt el, mióta 2021-ben leválasztották anyacégéről.

Az SK On a világ negyedik legnagyobb EV akkumulátorgyártója, csupán a kínai CATL és BYD, valamint a dél-koreai LG Energy Solution előzi meg. Az elmúlt időszakban a cég nettó adóssága több mint ötszörösére, 2,9 milliárd wonról 15,6 milliárd wonra emelkedett. Ezen időszak alatt a nyugati EV-eladások messze elmaradtak a várakozásoktól, ami tovább súlyosbította a vállalat pénzügyi helyzetét.

Lee Seok-hee, az SK On vezérigazgatója nemrégiben bejelentette egy sor költségcsökkentő és munkamódszertani intézkedést, amelyeket „vészhelyzeti menedzsmentként” jellemzett. A dél-koreai SK Group konglomerátumon belül radikálisabb megoldások is felmerültek, például az SK On anyavállalata, az SK Innovation egyesítése az SK E&S-szel, amely a csoport folyékony földgáztermelésre szakosodott, és jelentős profitot termel.

Az SK On az elmúlt években agresszív beruházásokat hajtott végre az Egyesült Államokban és Európában, beleértve a magyarországi Iváncsán működő akkumulátorgyárát is. A cég arra a széles körben elterjedt várakozásra alapozta beruházásait, hogy az elektromos autók iránti kereslet meredeken fog emelkedni. Ennek ellenére leépítéseket kellett bejelentenie az amerikai Georgia államban található gyárában, és elhalasztotta második amerikai gyárberuházását.

A SNE Research tanácsadó cég szerint a kínai CATL és BYD uralja a globális akkumulátoripart 53,2 százalékos piaci részesedéssel, főként a magas kínai EV-penetráció miatt. Tim Bush, a UBS szöuli akkumulátorpiaci elemzője szerint az amerikai autógyártók nem tudtak eléggé vonzó elektromos járműveket gyártani, hogy megfeleljenek saját értékesítési előrejelzéseiknek. Például a General Motors a 2025-ös évre 1 millió EV eladását jósolta, de 2023 második negyedévében mindössze 21 930 darabot értékesített.

Elemzők szerint az SK On rosszabb helyzetben van, mint dél-koreai riválisai, az LG és a Samsung SDI, mivel későn lépett be a globális akkumulátorversenybe, és nagyvonalú árképzési feltételekkel próbálta meg kompenzálni ezt az ügyfeleinél. Ez a stratégia most visszaütött.

Bush azonban úgy véli, hogy bár az elektromos járművekre való átállás üteme lassabb a vártnál, maga az átállás elkerülhetetlen. Szerinte, ha az SK csoport megadja az SK On-nak a szükséges támogatást a mostani vihar átvészeléséhez, akkor a cég hosszú távú jövője valószínűleg biztosított.

**Forrás: Getty Images (címlapkép)**