Megmagyarázhatatlan dolog történt: egy világcég elengedte a milliárdos tendert így Mészárosék cége nyert

A Porsche Lízing Kft. kiválása egy versenyből, ahol ők nyújtották be a legkedvezőbb ajánlatot, meglehetősen megmagyarázhatatlannak tűnik. Nettó 1,29 milliárdos ajánlatukkal nyugodtan behúzhatták volna a közútkezelő flotta tenderét, ha beadják a kért hiánypótlást. Azonban valamiért a Porsche nem végezte el a pár órás papírmunkát, így az ajánlatukat érvénytelenítették, és a győzelem a második helyezett Mészáros M1 Kft.-nek jutott. Ezek a dokumentumok egy közérdekű adatigényléssel kerültek elő a Magyar Közút Zrt.-től.

Január közepén jelentettük, hogy a Magyar Közút Nonprofit Zrt. személygépjármű flotta beszerzésére hirdetett közbeszerzési eljárást. Az állami közútkezelő összesen 102 gépjárműhöz keresett beszállítót. A jól ismert piaci szereplők közül a Porsche Lízing és Szolgáltató Kft., a Mercarius Flottakezelő Kft. és a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Mészáros M1 Kft. pályázott.

A Mercarius nettó 1,6 milliárd forintot, a Mészáros M1 Kft. pedig közel 1,5 milliárd forintot ajánlott fel a munkáért. A Porsche Lízing Kft. ajánlata érvénytelen lett, noha az ekr.gov.hu-ra feltöltött dokumentumokból nem derült ki pontosan az ok, még akkor sem, ha a közbeszerzési törvény kizárás részletes indoklását megköveteli.

Az állami közútkezelőt többször megkerestük, hogy megtudjuk, milyen ajánlatot adott a Porsche Lízing Kft., és mi volt a hiánypótlásra vonatkozó kérésük. Először semmilyen választ nem kaptunk, majd újabb megkeresésünkre közölték, hogy a kérdéseinket közérdekű adatigénylésként kezelik, és újra benyújthatjuk azokat az adatigénylési formai követelményeknek megfelelően. Így is tettünk.

Az adatigénylésre a közútkezelő 15 nap után válaszolt. Elmondták, hogy a Porsche Lízing Kft. nettó 1,29 milliárd forintért ajánlott "a teljes futamidőre vetített díjak összessége tekintetében".

Azonban mégis kizárták őket. A közútkezelő által küldött részletes indoklás szerint azért, mert a cég szakmai ajánlata hiányos volt, így a Magyar Közút nem tudott egyértelműen megállapítani, hogy az abban bemutatott termék mindegyike megfelel-e teljes körűen a közbeszerzés műszaki leírásában meghatározott követelményeknek.

A Porsche ezután nem nyújtott be hiánypótlást a felmerült kérdésekkel kapcsolatban, ezért az ajánlatát érvénytelenítették a Kbt. 73. § (1) bekezdés e) pontja alapján.

A Magyar Közút által küldött dokumentumok szerint a Porsche hibákat vétett:

- Három táblázatot csak xls formátumban küldtek el, pdf formátumban nem.
- A Porsche nem egyértelműen fogalmazott meg egy szakmai dokumentációban, ami miatt nem lehetett egyértelműen megállapítani, hogy az ajánlat tartalmazza-e a téli gumikat.
- A közúti autókhoz szükséges "sárga színű figyelmeztető jelzést adó berendezéshez" a kiíró által előírt típustól eltérőt akart biztosítani a Porsche.


A közútkezelő ezért felszólította a céget a hiánypótlásra, amit a Porsche nem teljesített. Ez meglepő, mivel a hiánypótlás elkészítése mindössze pár órás munka lett volna egy Átlátszó közbeszerzési szakértő szerint. Az első kizárás még további kérdéseket vet fel, mivel a közbeszerzési törvény kifejezetten tiltja az ajánlatok formai okokból történő érvénytelenítését.

Megkérdeztük a Porsche Lízing Kft.-t, hogy miért mondott le egy milliárdos tenderben néhány apró kiigazítás miatt. Azonban a cikk megjelenéséig nem reagáltak.

Miután a Porsche kivált a versenyből, a második legkedvezőbb ajánlatot, a Mészáros M1 Kft. nettó 1,48 milliárdos ajánlatát fogadták el.

Ezzel a közútkezelő majdnem 15%-kal drágábban vásárolta meg a járműveket.

Az is érdekes, hogy a harmadik pályázó, a Mercarius ajánlata két ponton teljesen megegyezett a Mészáros M1 ajánlatával: az autók vegyes üzemanyag-fogyasztásában és a szennyezőanyag-kibocsátásában.

Ez valószínűleg csak akkor fordulhat elő, ha mindkét cég ugyanarra a típusra tett ajánlatot.


A közútkezelő tenderével előző cikkünkben azért foglalkoztunk, mert az állami cég az értékelés során egy torzított pontozási rendszert alkalmazott a szállítási ütemezésnél. Például aki 1 és 15 nap között vállalta a teljesítést, az 100 pontot kapott, míg aki 61 nap fölött, az mindössze 1 pontot.

Bár a Mészáros M1 rövid határidőket vállalt, a Mercarius 72 pontot veszített a 1000-es skálán a lassabb szállítás miatt. Ez nem tűnik soknak, de ez eredményezte, hogy a Mészáros M1 még akkor is nyert volna, ha 1,8 milliárdos (tehát a Mercariusénál 180 millió forinttal drágább) ajánlatot ad.

A Miniszterelnökség közbeszerzési útmutatója határozottan tiltja az ilyen pontszámok alkalmazását. A dokumentumban azt írják: "az ellenőrző szervezet nem javasolja a pontkiosztás módszerének alkalmazását, tekintettel arra, hogy az torzíthatja a versenyt és az ajánlattevők értékelési sorrendjét. Amennyiben mégis a pontkiosztás módszerét alkalmazza Ajánlatkérő, felhívjuk figyelmüket, hogy a pontok egymáshoz viszonyítva arányos (pont)távolságban kell, hogy meghatározásra kerüljenek."

A közútkezelő kiírása ezzel a követelménnyel nyilvánvalóan nem egyezik meg.

Megkérdeztük a közútkezelőt, hogy miért alkalmazták ezt a torz pontozási rendszert. A Magyar Közút Zrt. azonban nem adott magyarázatot, csak annyit írt: "tekintettel arra, hogy a kérdés nem közérdekű/közérdekből nyilvános adat megismerésére irányult, annak megválaszolását mellőzzük."