Szakszervezet: Hamarosan négy autóipari cégnél is leépítések lesznekA Vasas Szakszervezeti Szövetség alelnöke, László Zoltán információi szerint hamarosan négy járműipari beszállító multicégnél csoportos létszámcsökkentéseket jelenthetnek be. Az alelnök a 24.hu-nak beszélt erről, de nem nevezte meg konkrétan az érintett cégeket, mivel még zajlanak az egyeztetések. Azonban elmondta, hogy egyik vállalatnál 60 fő elbocsátását tervezik, míg a többi cégnél is létszámcsökkentést fognak végrehajtani.
A bújtatott létszámleépítések elterjedéseA szakszervezeti vezető szerint már elindultak olyan bújtatott létszámleépítési gyakorlatok, amelyek a munkaadók részéről egyre gyakoribbak. László Zoltán példaként említette, hogy a cégek váratlanul szigorú munkaalkalmassági orvosi vizsgálatokat rendelnek el, amelyek sok esetben a dolgozókat alkalmatlanná nyilvánítják, és így felmondanak nekik. Az alelnök szerint van olyan cég, ahol egy nap alatt 60 dolgozónak mondtak fel emiatt. Emellett egyre gyakoribb, hogy olyan vétségekért rúgnak ki munkavállalókat, amelyeket korábban a cég még tolerált. Ilyen például, hogy a dolgozók mobiltelefonjaikkal megjelennek a gyártási területen.
A szakszervezeti vezető véleménye szerint az ilyen lépések már az egész magyar autóipari szektorban elterjedtek, és a becslések szerint a munkavállalók 7-8%-át érinthették.A házon belüli munkanélküliség növekedéseA bújtatott létszámleépítések mellett a házon belüli munkanélküliség is egyre gyakoribbá válik. Ennek során a gyárak kihasználatlan kapacitásokkal működnek, és pihentetik a dolgozókat, még akkor is, ha nincs elég megrendelés. A külföldi anyacégek viszont már nem sokáig tolerálják, hogy a magyar leányvállalatok a szükségesnél nagyobb létszámot tartsanak fenn.
Az idei téli leállások meghosszabbodásaLászló Zoltán szerint az alacsonyabb megrendelések miatt az autóipari gyárak téli leállása is hosszabb lesz idén, mint az elmúlt pár évben. Az információk szerint december 10. után több cég is szabadságra küldi dolgozóit, vagy előrehozott karbantartásokat és átépítéseket tervez.
Válaszok a nagyobb cégektőlA 24.hu arra is kíváncsi volt, hogy milyen tervei vannak a győri Audit és a kecskeméti Mercedest érintően. Az Audi közölte, hogy a gyártást nem fogják érinteni a Volkswagen anyacég problémái, de a nyugdíjazások vagy megszűnő feladatok miatti üresedéseket nem töltik fel, és az adminisztratív dolgozóknál is „karcsúsítás” lesz. A Mercedes pedig bejelentette, hogy a kecskeméti gyárban december 18. és január 20. között leáll a termelés. A téli leállás legutóbb 2021-ben, a koronavírus-járvány idején volt egy hónapos.
ÖsszefoglalásA magyar autóipari szektor jelenleg komoly nehézségekkel küzd, és az elbocsátások, valamint a munkahelyek megszűnése egyre gyakoribbá válik. A szakszervezetek és a munkavállalók számára különösen aggasztó a bújtatott létszámleépítések és a házon belüli munkanélküliség elterjedése. Az alacsonyabb megrendelések és a hosszabb téli leállások is további kihívásokat jelenthetnek a szektor számára a következő hónapokban.