Tovább drágul a magyar gigaproject - 44 milliárdnál tart előre nem látható geológiai körülmények miatt drágult

Az M85-ös Gyorsforgalmi Út Fertőrákos és országhatár közötti szakaszának szerződését előre nem látható geológiai körülmények miatt módosították. A változtatás következtében a kivitelezés költségei csaknem 4,5 milliárd forinttal emelkedtek. Az alagút építése során a szakemberek nehézségekkel szembesültek, hasonlóan ahhoz, ami a Tűztorony felújítása és a soproni uszoda építése közben is történt.

A soproni M85-ös út részeként kialakuló alagútpár Magyarország harmadik leghosszabb alagútja lesz. A 780 méteres alagútpár a fertőrákosi csomóponttól az osztrák–magyar határig vezeti majd az autósokat. A bányászati munkák 2020 októberében kezdődtek, az egyik alagút tavaly nyáron ért át a túloldalra, és az átadásra 2024 év végére tervezik.

A tervezés során már megosztotta a közvéleményt és a szakembereket is a soproni alagút, különféle kérdések merültek fel az építésével kapcsolatban. A módosítás indoklása szerint az előre nem látható geológiai körülmények miatt változott a szerződéses ár. A munka lassabb haladása miatt újabb intézkedésekre volt szükség, mint például zsalukocsik beállítása, vészátjárók keresztmetszetének bővítése és ideiglenes terelőút kiépítése, amely összesen 4,48 milliárd forinttal növelte a költségeket.

Az M85 Fertőrákos és Sopron országhatár közötti szakaszának tervezése és kivitelezése a módosítás után közel 44 milliárd forintra nőtt. A helyiek számára furcsa, hogy az alagút tervezése során felmerült kedvezőtlen geológiai körülményeket előre nem látták, holott a környéken jól ismertek azok a laza talajrétegek, amelyekre az építkezés során rábukkantak. Az alagútfejtés során azonban olyan kedvezőtlen talajok is előkerültek, amelyekre nem lehetett előre készülni, ez pedig számos nehézséget okozott a munka során. A város korábbi beruházásaiban is hasonló problémák merültek fel, ahol a talajmechanikai elemzések nem mindig mutattak pontos eredményt a mélyben található anyagok tekintetében.