van egy jó sztorid? - küldd el nekünk!
thepost.hu / Magyarország / Budapest
THE POST
HU
HOME POLITIKA FELKAVARÓ KÉKFÉNY KORONAVÍRUS YOUTUBE IMPRESSZUM 2022-05-18
< ugrás a legfrissebb hírekhez

Óriási botrány: az autópályákat is ellopja a Fidesz - felirat jelent meg

Rogán Antal szerint tanultak a korábbi nagy koncessziós szerződések hibáiból, a teljes gyorsforgalmi hálózatra kiírt mostani koncesszió az állam szempontjából jóval előnyösebb lesz. 35 évre adják koncesszióba a fenntartást és a fejlesztéseket is, és most nem az állam viseli az árfolyamkockázatot sem – állítja a Kabinetirodát vezető miniszter a HVG cikke szerint.

Május végén jött ki az első információ arról, hogy visszatérhetnek a koncessziós sztrádaépítések Magyarországra. Mint azóta kiderült, nemcsak az építés-fejlesztés, hanem az autópályák fenntartását is ki akarja szervezni az állam. Az indoklás szerint ennek az egyik fő oka, hogy „az uniós tárgyalások eredményeképpen várhatóan sem az RRF, sem az MMF keretéből nem tudunk önállóan autópályát építeni”. Vagyis az EU nem fogja finanszírozni az újabb autópálya-építéseket, ezért a kormány új finanszírozási modellt keresett.

A koncessziós rendszer nem ismeretlen a magyar autópályák történetében. A kilencvenes években az M5-ös déli továbbépítése, majd a 2000-es években az M6-os épült koncesszióban, méghozzá ppp-konstrukcióban – de borzasztóan drágán, a költségvetésnek kedvezőtlen feltételekkel. A G7 korábbi összeállítása szerint ezek annyira rossz konstrukciók voltak, hogy ha az M5-öst és M6-ost inkább hitelből valósítja meg a kormány, akkor az jelenértéken 2853 milliárd forinttal kedvezőbb lett volna.

A koncessziós útépítések persze nem szükségszerűen rossz megoldások, Európa számos országában sok példa van rájuk. A mostani háttérbeszélgetésen a HVG beszámolója szerint (a Telexet nem hívták meg, ennek az okára rákérdeztünk a Kabinetirodánál) Rogán Antal éppen arra helyezte a hangsúlyt, hogy mitől lesz más, és az állam szempontjából kedvezőbb a mostani konstrukció. Rogán úgy kerül képbe, hogy a meghirdetett jogszabály értelmében ő a koncesszióba adás politikai koordinátora és felelőse, ő köti meg majd a koncessziós szerződést is, a szakmai munkát pedig a Miniszterelnöki Kabinetiroda alá tartozó Nemzeti Koncessziós Iroda fogja végezni.

Rogán Antal a pénteki tájékoztatón azt hangsúlyozta, hogy – szemben a régi M5-ös és M6-os megoldásokkal – az új koncessziós rendszerben az elszámolás túlnyomórészt forintban lesz, vagyis az árfolyamkockázat nem az államot, hanem a pályázat nyertesét fogja terhelni. Az állam szempontjából szintén előnyös, hogy valamivel kevesebbet akarnak fizetni a fenntartónak, mint amennyi befolyik majd az autópályadíjakból – már ha ilyen feltételekkel lesz pályázó, és sikerül megkötni a szerződést.

Márpedig az állam gyorsan túl akar lenni a kétfordulós, uniós koncessziós közbeszerzésen: Rogán most arról beszélt, hogy a közbeszerzést várhatóan még idén lezárják, és még ebben az évben megköthetik a szerződést is. A teljes gyorsforgalmi úthálózat koncessziója 35 évre szól: ezalatt a koncesszor minden évben rendelkezésre állási díjat kap a magyar államtól, az útdíjakat ugyanis továbbra is az állam fogja beszedni. Ebből kell fenntartania az úthálózatot, valamint elvégeznie az előírt fejlesztéseket. A következő tíz évben egyebek mellett ezeket a fejlesztéseket rögzítenék:

bővítéseket az M1-es,
az M7-es
és az M3-as autópályán;
az M3-as meghosszabbítását az országhatárig;
és az M81-es hiányzó szakaszának megépítését.

Az útdíj továbbra is az infláció mértékével fog évente emelkedni.

Az ellenzék közben amiatt támadja a kormányt, hogy fideszes oligarcháknak akarják átjátszani a magyar közutakat. A párbeszédes Tordai Bence szerint ez több 10 ezer milliárd forintos bevételt garantál a következő három és fél évtizedben a kiválasztott vállalkozónak, a pletykák szerint várhatóan Szíjj Lászlónak. A Párbeszéd pénteken az M1-M7 budapesti kivezető szakaszán szervezett rá egy sajtótájékoztatót és egy tiltakozó akciót az ügyre, ahol egy „Az autópályákat is ellopja a Fidesz” szövegű molinót tettek ki az út fölé.

Ezt olvassa mindenki:
Kínos percek: Szijjártó hallgat, pedig milliárdokat kapott a cég amelyiknek a repülőjével utazott  
Közzétették mennyi béren felüli juttatást kap Varga Judit a több milliós havi fizetése mellé  
Kövess minket:
     
A hét hírei:
Külföldi kéz: nem akármit építhetnek az osztrákok a Balaton közvetlen partján - nemzetközi botrány
Szerelmes vagyok Orbán Viktorba - Olyan videó került elő amit mi nem akartunk látni.... Reggeli kávé előtt meg pláne...
Kitört a botrány: gyilkos bűnözőknek nevezte az ország vezetését az ismert magyar...
Óriási botrány: már 12,5 milliónál járnak Sebestyén Balázs műsorainak büntetései
Siófok — Sebestyén Balázs megéri a pénzét! Noha sokat fizetnek utána főnökei, üzletile...
Ha azt hitted nem jön durvább részlet a Völner botrányról, akkor tévedtél - elképesztő ami kiderült
Völner Pál igazságügyi államtitkár és Schadl György, a Magyar Bírósági Végrehajtói Kar ...
Ámen: nem akármi miatt indult nyomozás egy magyar katolikus iskolánál
Állítólag a szálak 2019-ig vezetnek vissza, az iskola akkori vezetője és felesége az év nyar...
Szijjártó üzent Amerikának: a nép akaratából van hatalmon jelenleg az Orbán-kormány szóval ...
„Mitt Romney durva támadást indított a sajtószabadság és a demokrácia ellen” – írta közösségi oldalán a magyar külügyminiszter. Válaszolt Mitt Romney republikánus párti amerik...
  
Nagy Feró megsértődött - korábbi pártjában kioktatták, hogy maradjon csak a zenénél
A nemzet csótánya elmondta, hogy sértődésből állt át a MIÉP-hez. A Spirit FM-en futó Rocktérítő+ vendége ezúttal az ország egyik legendás vagánya, a szocializmus rebellis punkrock b...
  
Őrület Orbán újabb lépése: kötelező kirakni a társasházakban....
Ha nem, akkor jön a súlyos büntetés. “Újabb szintet lépett a fideszes propaganda: a Demokratikus Koalíció birtokába került egy kormányhivatal által kiadott levél, amiben a társasházi...
  
van egy jó sztorid? - küldd el nekünk!
thepost.hu / Magyarország / Budapest
van egy jó sztorid? - küldd el nekünk!
      HU  
THE POST

Óriási botrány: az autópályákat is ellopja a Fidesz - felirat jelent meg

Rogán Antal szerint tanultak a korábbi nagy koncessziós szerződések hibáiból, a teljes gyorsforgalmi hálózatra kiírt mostani koncesszió az állam szempontjából jóval előnyösebb lesz. 35 évre adják koncesszióba a fenntartást és a fejlesztéseket is, és most nem az állam viseli az árfolyamkockázatot sem – állítja a Kabinetirodát vezető miniszter a HVG cikke szerint.

Május végén jött ki az első információ arról, hogy visszatérhetnek a koncessziós sztrádaépítések Magyarországra. Mint azóta kiderült, nemcsak az építés-fejlesztés, hanem az autópályák fenntartását is ki akarja szervezni az állam. Az indoklás szerint ennek az egyik fő oka, hogy „az uniós tárgyalások eredményeképpen várhatóan sem az RRF, sem az MMF keretéből nem tudunk önállóan autópályát építeni”. Vagyis az EU nem fogja finanszírozni az újabb autópálya-építéseket, ezért a kormány új finanszírozási modellt keresett.

A koncessziós rendszer nem ismeretlen a magyar autópályák történetében. A kilencvenes években az M5-ös déli továbbépítése, majd a 2000-es években az M6-os épült koncesszióban, méghozzá ppp-konstrukcióban – de borzasztóan drágán, a költségvetésnek kedvezőtlen feltételekkel. A G7 korábbi összeállítása szerint ezek annyira rossz konstrukciók voltak, hogy ha az M5-öst és M6-ost inkább hitelből valósítja meg a kormány, akkor az jelenértéken 2853 milliárd forinttal kedvezőbb lett volna.

A koncessziós útépítések persze nem szükségszerűen rossz megoldások, Európa számos országában sok példa van rájuk. A mostani háttérbeszélgetésen a HVG beszámolója szerint (a Telexet nem hívták meg, ennek az okára rákérdeztünk a Kabinetirodánál) Rogán Antal éppen arra helyezte a hangsúlyt, hogy mitől lesz más, és az állam szempontjából kedvezőbb a mostani konstrukció. Rogán úgy kerül képbe, hogy a meghirdetett jogszabály értelmében ő a koncesszióba adás politikai koordinátora és felelőse, ő köti meg majd a koncessziós szerződést is, a szakmai munkát pedig a Miniszterelnöki Kabinetiroda alá tartozó Nemzeti Koncessziós Iroda fogja végezni.

Rogán Antal a pénteki tájékoztatón azt hangsúlyozta, hogy – szemben a régi M5-ös és M6-os megoldásokkal – az új koncessziós rendszerben az elszámolás túlnyomórészt forintban lesz, vagyis az árfolyamkockázat nem az államot, hanem a pályázat nyertesét fogja terhelni. Az állam szempontjából szintén előnyös, hogy valamivel kevesebbet akarnak fizetni a fenntartónak, mint amennyi befolyik majd az autópályadíjakból – már ha ilyen feltételekkel lesz pályázó, és sikerül megkötni a szerződést.

Márpedig az állam gyorsan túl akar lenni a kétfordulós, uniós koncessziós közbeszerzésen: Rogán most arról beszélt, hogy a közbeszerzést várhatóan még idén lezárják, és még ebben az évben megköthetik a szerződést is. A teljes gyorsforgalmi úthálózat koncessziója 35 évre szól: ezalatt a koncesszor minden évben rendelkezésre állási díjat kap a magyar államtól, az útdíjakat ugyanis továbbra is az állam fogja beszedni. Ebből kell fenntartania az úthálózatot, valamint elvégeznie az előírt fejlesztéseket. A következő tíz évben egyebek mellett ezeket a fejlesztéseket rögzítenék:

bővítéseket az M1-es,
az M7-es
és az M3-as autópályán;
az M3-as meghosszabbítását az országhatárig;
és az M81-es hiányzó szakaszának megépítését.

Az útdíj továbbra is az infláció mértékével fog évente emelkedni.

Az ellenzék közben amiatt támadja a kormányt, hogy fideszes oligarcháknak akarják átjátszani a magyar közutakat. A párbeszédes Tordai Bence szerint ez több 10 ezer milliárd forintos bevételt garantál a következő három és fél évtizedben a kiválasztott vállalkozónak, a pletykák szerint várhatóan Szíjj Lászlónak. A Párbeszéd pénteken az M1-M7 budapesti kivezető szakaszán szervezett rá egy sajtótájékoztatót és egy tiltakozó akciót az ügyre, ahol egy „Az autópályákat is ellopja a Fidesz” szövegű molinót tettek ki az út fölé.

Legolvasottabbak
Kínos percek: Szijjártó hallgat, pedig milliárdokat kapott a cég amelyiknek a repülőjével utazott
Közzétették mennyi béren felüli juttatást kap Varga Judit a több milliós havi fizetése mellé
Óriási botrány: már 12,5 milliónál járnak Sebestyén Balázs műsorainak büntetései
Most érkezett
Pletykálnak a szomszédok: Orbán állítólag titokban elköltözött az otthonából
Beszédes kép: nem akármivel ment neki Bokros Lajos Orbánnak
Kisemmizte nevelőapja a 164 milliós vagyonából a lebénult magyar fiút
Kövess minket!
     
Ha azt hitted nem jön durvább részlet a Völner botrányról, akkor tévedtél - elképesztő ami kiderült
Ámen: nem akármi miatt indult nyomozás egy magyar katolikus iskolánál
Szijjártó üzent Amerikának: a nép akaratából van hatalmon jelenleg az Orbán-kormány szóval ...
Nagy Feró megsértődött - korábbi pártjában kioktatták, hogy maradjon csak a zenénél
Őrület Orbán újabb lépése: kötelező kirakni a társasházakban....
Elképesztő ajándék: ezt kapta kedvesétől Schobert Norbi az 50. születésnapjára
Botrány: vallomást tett A kecskeméti Fidelitas elnöke - felsőbb utasításra cselekedett
Ez durva: Orbán Gáspárt éltetik amiért védi a hazát az édesapjához hasonlóan...sőt...
Lajcsi botrány: állítólag Polt Péterre hivatkozva felajánlották neki, hogy 200 millió forint ellenében kedvező irányban befolyásolják az ítéletet
Megnézték ki volt Mészáros régen: Nézze meg, ebben a házban is ő vezette be a gázt a két kezével....
Hamarosan külföld is értesül a megalakult magyar embervadász őrségről - a rendőrség már nyomoz
A Fidesz nem akármit állít: Gyurcsány Ferenc a saját cégének olcsóbban adta az áramot
van egy jó sztorid? - küldd el nekünk!
      HU