van egy jó sztorid? - küldd el nekünk!
thepost.hu / Magyarország / Budapest
THE POST
HU
HOME POLITIKA FELKAVARÓ KÉKFÉNY KORONAVÍRUS YOUTUBE IMPRESSZUM 2023-06-08
< ugrás a legfrissebb hírekhez

Óriási botrány: az autópályákat is ellopja a Fidesz - felirat jelent meg

Rogán Antal szerint tanultak a korábbi nagy koncessziós szerződések hibáiból, a teljes gyorsforgalmi hálózatra kiírt mostani koncesszió az állam szempontjából jóval előnyösebb lesz. 35 évre adják koncesszióba a fenntartást és a fejlesztéseket is, és most nem az állam viseli az árfolyamkockázatot sem – állítja a Kabinetirodát vezető miniszter a HVG cikke szerint.

Május végén jött ki az első információ arról, hogy visszatérhetnek a koncessziós sztrádaépítések Magyarországra. Mint azóta kiderült, nemcsak az építés-fejlesztés, hanem az autópályák fenntartását is ki akarja szervezni az állam. Az indoklás szerint ennek az egyik fő oka, hogy „az uniós tárgyalások eredményeképpen várhatóan sem az RRF, sem az MMF keretéből nem tudunk önállóan autópályát építeni”. Vagyis az EU nem fogja finanszírozni az újabb autópálya-építéseket, ezért a kormány új finanszírozási modellt keresett.

A koncessziós rendszer nem ismeretlen a magyar autópályák történetében. A kilencvenes években az M5-ös déli továbbépítése, majd a 2000-es években az M6-os épült koncesszióban, méghozzá ppp-konstrukcióban – de borzasztóan drágán, a költségvetésnek kedvezőtlen feltételekkel. A G7 korábbi összeállítása szerint ezek annyira rossz konstrukciók voltak, hogy ha az M5-öst és M6-ost inkább hitelből valósítja meg a kormány, akkor az jelenértéken 2853 milliárd forinttal kedvezőbb lett volna.

A koncessziós útépítések persze nem szükségszerűen rossz megoldások, Európa számos országában sok példa van rájuk. A mostani háttérbeszélgetésen a HVG beszámolója szerint (a Telexet nem hívták meg, ennek az okára rákérdeztünk a Kabinetirodánál) Rogán Antal éppen arra helyezte a hangsúlyt, hogy mitől lesz más, és az állam szempontjából kedvezőbb a mostani konstrukció. Rogán úgy kerül képbe, hogy a meghirdetett jogszabály értelmében ő a koncesszióba adás politikai koordinátora és felelőse, ő köti meg majd a koncessziós szerződést is, a szakmai munkát pedig a Miniszterelnöki Kabinetiroda alá tartozó Nemzeti Koncessziós Iroda fogja végezni.

Rogán Antal a pénteki tájékoztatón azt hangsúlyozta, hogy – szemben a régi M5-ös és M6-os megoldásokkal – az új koncessziós rendszerben az elszámolás túlnyomórészt forintban lesz, vagyis az árfolyamkockázat nem az államot, hanem a pályázat nyertesét fogja terhelni. Az állam szempontjából szintén előnyös, hogy valamivel kevesebbet akarnak fizetni a fenntartónak, mint amennyi befolyik majd az autópályadíjakból – már ha ilyen feltételekkel lesz pályázó, és sikerül megkötni a szerződést.

Márpedig az állam gyorsan túl akar lenni a kétfordulós, uniós koncessziós közbeszerzésen: Rogán most arról beszélt, hogy a közbeszerzést várhatóan még idén lezárják, és még ebben az évben megköthetik a szerződést is. A teljes gyorsforgalmi úthálózat koncessziója 35 évre szól: ezalatt a koncesszor minden évben rendelkezésre állási díjat kap a magyar államtól, az útdíjakat ugyanis továbbra is az állam fogja beszedni. Ebből kell fenntartania az úthálózatot, valamint elvégeznie az előírt fejlesztéseket. A következő tíz évben egyebek mellett ezeket a fejlesztéseket rögzítenék:

bővítéseket az M1-es,
az M7-es
és az M3-as autópályán;
az M3-as meghosszabbítását az országhatárig;
és az M81-es hiányzó szakaszának megépítését.

Az útdíj továbbra is az infláció mértékével fog évente emelkedni.

Az ellenzék közben amiatt támadja a kormányt, hogy fideszes oligarcháknak akarják átjátszani a magyar közutakat. A párbeszédes Tordai Bence szerint ez több 10 ezer milliárd forintos bevételt garantál a következő három és fél évtizedben a kiválasztott vállalkozónak, a pletykák szerint várhatóan Szíjj Lászlónak. A Párbeszéd pénteken az M1-M7 budapesti kivezető szakaszán szervezett rá egy sajtótájékoztatót és egy tiltakozó akciót az ügyre, ahol egy „Az autópályákat is ellopja a Fidesz” szövegű molinót tettek ki az út fölé.

Ezt olvassa mindenki:
Váratlant lépett a kormány: változik a készpénzfelvétel  
Kiakasztó: Orbánék adócsomagja több furcsa részletet is tartalmaz  
Kövess minket:
     
A hét hírei:
Botrány: Lemondott Szijjártó embere, Orbán máris közbelépett
Irgalmatlanul felbosszantották a Schadl–Völner-ügy vádlottjai a bírónőt a tárgyaláson
Eddig titkolták, de kiderült Novák Katalin nagy dobása: Már készülődik a köztársasági elnök
Mindenki találgat: Orbán Viktor hirtelen elhagyta az országot
Munkavacsorán vesz részt a kormányfő. Orbán Viktor csütörtök délelőtt Serdar Berdimuhamed...
Orbán rendkívüli bejelentése: hiába a tiltás mégis megkezdték a felkészülést
A pozíciót akarja, az alapértékeket nem. Portálunk is beszámolt arról, hogy Magyarország 20...
Kitört a balhé: Nyomozás indult az akkumulátorgyárban történtek miatt
Hírzárlatot rendeltek el, mégis kiderült. Többen rosszul lettek az épülő iváncsai akkumul...
Óriási a baj: Indoklás nélkül hirtelen több száz dolgozóját rúgja ki a Magyar Államkincstár
Egyik napról a másikra mondtak fel nekik. Sok száz embert rúg ki egyik napról a másikra a kormány, de még így sem látszik, hogy ez elég fedezetet teremtene a maradók béremelésére – ...
  
Süllyed a hajó: Sorra mondanak le a fideszes vezetők, eddig négyen dobták be a törölközőtlly
Négy másik tisztségviselővel együtt. Gulyás Gergely a február 9-ei kormányinfón jelentette be, hogy február 15-éig minden, az egyetemi vagyonkezelő alapítványok kuratóriumaiban ülő m...
  
Robbant a hír: Pedofília miatt köröz a rendőrség egy magyar politikust
A férfi országgyűlésiképviselő-jelölt is volt. A rendőrség körözést adott ki ped*of*ília gyanúja miatt Kovács Gábor, az LMP korábbi Somogy vármegyei elnökségi tagja ellen – tudt...
  
van egy jó sztorid? - küldd el nekünk!
thepost.hu / Magyarország / Budapest
van egy jó sztorid? - küldd el nekünk!
      HU  
THE POST

Óriási botrány: az autópályákat is ellopja a Fidesz - felirat jelent meg

Rogán Antal szerint tanultak a korábbi nagy koncessziós szerződések hibáiból, a teljes gyorsforgalmi hálózatra kiírt mostani koncesszió az állam szempontjából jóval előnyösebb lesz. 35 évre adják koncesszióba a fenntartást és a fejlesztéseket is, és most nem az állam viseli az árfolyamkockázatot sem – állítja a Kabinetirodát vezető miniszter a HVG cikke szerint.

Május végén jött ki az első információ arról, hogy visszatérhetnek a koncessziós sztrádaépítések Magyarországra. Mint azóta kiderült, nemcsak az építés-fejlesztés, hanem az autópályák fenntartását is ki akarja szervezni az állam. Az indoklás szerint ennek az egyik fő oka, hogy „az uniós tárgyalások eredményeképpen várhatóan sem az RRF, sem az MMF keretéből nem tudunk önállóan autópályát építeni”. Vagyis az EU nem fogja finanszírozni az újabb autópálya-építéseket, ezért a kormány új finanszírozási modellt keresett.

A koncessziós rendszer nem ismeretlen a magyar autópályák történetében. A kilencvenes években az M5-ös déli továbbépítése, majd a 2000-es években az M6-os épült koncesszióban, méghozzá ppp-konstrukcióban – de borzasztóan drágán, a költségvetésnek kedvezőtlen feltételekkel. A G7 korábbi összeállítása szerint ezek annyira rossz konstrukciók voltak, hogy ha az M5-öst és M6-ost inkább hitelből valósítja meg a kormány, akkor az jelenértéken 2853 milliárd forinttal kedvezőbb lett volna.

A koncessziós útépítések persze nem szükségszerűen rossz megoldások, Európa számos országában sok példa van rájuk. A mostani háttérbeszélgetésen a HVG beszámolója szerint (a Telexet nem hívták meg, ennek az okára rákérdeztünk a Kabinetirodánál) Rogán Antal éppen arra helyezte a hangsúlyt, hogy mitől lesz más, és az állam szempontjából kedvezőbb a mostani konstrukció. Rogán úgy kerül képbe, hogy a meghirdetett jogszabály értelmében ő a koncesszióba adás politikai koordinátora és felelőse, ő köti meg majd a koncessziós szerződést is, a szakmai munkát pedig a Miniszterelnöki Kabinetiroda alá tartozó Nemzeti Koncessziós Iroda fogja végezni.

Rogán Antal a pénteki tájékoztatón azt hangsúlyozta, hogy – szemben a régi M5-ös és M6-os megoldásokkal – az új koncessziós rendszerben az elszámolás túlnyomórészt forintban lesz, vagyis az árfolyamkockázat nem az államot, hanem a pályázat nyertesét fogja terhelni. Az állam szempontjából szintén előnyös, hogy valamivel kevesebbet akarnak fizetni a fenntartónak, mint amennyi befolyik majd az autópályadíjakból – már ha ilyen feltételekkel lesz pályázó, és sikerül megkötni a szerződést.

Márpedig az állam gyorsan túl akar lenni a kétfordulós, uniós koncessziós közbeszerzésen: Rogán most arról beszélt, hogy a közbeszerzést várhatóan még idén lezárják, és még ebben az évben megköthetik a szerződést is. A teljes gyorsforgalmi úthálózat koncessziója 35 évre szól: ezalatt a koncesszor minden évben rendelkezésre állási díjat kap a magyar államtól, az útdíjakat ugyanis továbbra is az állam fogja beszedni. Ebből kell fenntartania az úthálózatot, valamint elvégeznie az előírt fejlesztéseket. A következő tíz évben egyebek mellett ezeket a fejlesztéseket rögzítenék:

bővítéseket az M1-es,
az M7-es
és az M3-as autópályán;
az M3-as meghosszabbítását az országhatárig;
és az M81-es hiányzó szakaszának megépítését.

Az útdíj továbbra is az infláció mértékével fog évente emelkedni.

Az ellenzék közben amiatt támadja a kormányt, hogy fideszes oligarcháknak akarják átjátszani a magyar közutakat. A párbeszédes Tordai Bence szerint ez több 10 ezer milliárd forintos bevételt garantál a következő három és fél évtizedben a kiválasztott vállalkozónak, a pletykák szerint várhatóan Szíjj Lászlónak. A Párbeszéd pénteken az M1-M7 budapesti kivezető szakaszán szervezett rá egy sajtótájékoztatót és egy tiltakozó akciót az ügyre, ahol egy „Az autópályákat is ellopja a Fidesz” szövegű molinót tettek ki az út fölé.

Legolvasottabbak
Váratlant lépett a kormány: változik a készpénzfelvétel
Kiakasztó: Orbánék adócsomagja több furcsa részletet is tartalmaz
Mindenki találgat: Orbán Viktor hirtelen elhagyta az országot
Most érkezett
Jakab Péter botrány: Azért hagytam ott a Jobbikot, mert összejátszottak a Fidesszel
Nem akárkik akadályozták meg Karácsonyékat, hogy a NER-nek adjanak 44.000 reklámhelyet
Kivonul Magyarországról az egyik biztosítótársaság - sokakat érint
Kövess minket!
     
Orbán rendkívüli bejelentése: hiába a tiltás mégis megkezdték a felkészülést
Kitört a balhé: Nyomozás indult az akkumulátorgyárban történtek miatt
Óriási a baj: Indoklás nélkül hirtelen több száz dolgozóját rúgja ki a Magyar Államkincstár
Süllyed a hajó: Sorra mondanak le a fideszes vezetők, eddig négyen dobták be a törölközőtlly
Robbant a hír: Pedofília miatt köröz a rendőrség egy magyar politikust
Hírzárlat és balhé: Nyomozás indult az akkumulátorgyárban történtek miatt
Schobert Norbi dráma: "Én már nem vagyok alkalmas arra, hogy harcoljak. Hazugsággal győznek le, túlerő van ellenem"
Jó biznisz ez: Szép eredménnyel zárták a 2022-es évet a végrehajtói irodák
Na végre: Kocsis Máté feltalálta a háború ellenszerét
Szabadrablás? - itt az ingatlanok "elajándékozása" - csupán egy kérelem szükséges...
Kitálalt egy egyedülálló anyuka: el kell hagynia az otthonát a kormány projektje miatt
Támogatást szerettek volna adni a nyugdíjasoknak de a fideszesek meg sem jelentek a megbeszélésen
van egy jó sztorid? - küldd el nekünk!
      HU